Inspektion. En kemikalietanker på drygt 50.000 dwt belades med nyttjandeförbud i Göteborgs hamn efter en hamnstatskontroll där allvarliga brister upptäcktes. Fartyget ägs av ett stort danskt rederi.
Nyheter
-
-
Ekonomi. Gotlandsbolagets delårsrapport för tredje kvartalet visar att bolaget fortsätter att återhämta sig efter en tidigare ekonomisk nedgång.
-
Ombyggnad. Nästa år går startskottet för ett omfattande infrastrukturprojekt i Göteborgs Energihamn där den 300 meter långa Kustkajen ska byggas om från grunden. Nu har byggjätten Peab kontrakterats för den första fasen av arbetet.
-
Utbildning. Sjöfartshögskolan i Kalmar vill ge relevanta och bra utbildningar som hänger med när branschen utvecklas. Nu uppdaterar de sina program.
-
Batteriteknik. I mitten av november släppte EMSA en ny vägledning för installationer av litiumjonbatterier på fartyg. Den nya vägledningen skapar en ny europeisk standard och är framtagen på initiativ av Transportstyrelsen.
-
Ministerbesök. Den svenska sjöfarten har en viktig funktion och behöver få bättre förutsättningar genom satsningar på forskning och utveckling. Det sa utbildningsminister Mats Persson när han inledningstalade på Svensk Sjöfarts höstmöte.
-
Nybygge. Det första av Wallenius Marines nybyggen i Sleipner-klassen har blivit sjösatt på CIMC Raffles-varvet i Kina.
-
Bärplan. Efter lyckade tester kommer nu det svenska teknikföretaget Candelas passagerarbåt med bärplan, P-12, att tas i serieproduktion i Stockholm.
-
Landström. Under tisdagen genomfördes en världsunik inkoppling av produkttankfartyget Tern Fors till landström i Gävle hamn. Fartyget låg anslutet i över tre timmar och genomförde för första gången en lossningsoperation med ström från land.
-
Grön motor. Wärtsilä lanserar den första kommersiellt tillgängliga lösningen för en ammoniakdriven fyrtaktsmotor inom den marina sektorn.
-
Ägarbyte. Efter avslutat värv för torrlastaren Jennifer i projektet Förbifart Stockholm har det finländska rederiet Sea-Lake Shipping Oy Ltd nu sålt henne och planerar att skaffa ett större fartyg.
-
Evenemang. Inslagen på årets Sjöfartsentusiastdag täckte sådant som gigantiska momspålagor på skeppsmäklare och fortsatt frustration kring gränspolisens visering av sjömän. Dessutom att sötebrödsdagarna nu verkar vara över för linjesjöfarten.
-
Omflaggning. De sjöfackliga organisationerna är besvikna över Viking Lines beslut att sätta finsk istället för svensk flagg på Viking Cinderella.
-
Efterarbete. Marco Polo har lämnat Sverige och ligger nu på varv i Polen. Räddningsinsatsen efter grundstötningen är avslutad och nu väntar efterarbetet.
-
Nybyggnad. FKAB Marine Design har fått ett nybyggnadsprojekt från en europeisk redare som består av en beställning på fyra MR-tankfartyg om 41.000 dwt.
-
Sjösättning. I slutet av förra veckan sjösattes Thun Resource i tyska Leer. Det är Thun Tankers första av sex nybyggen i R-klassen och som kommer att gå i charter för Nynas AB.
-
Laddning. Som första färjor i världen kan nu Öresundslinjens batterifärjor Aurora och Tycho Brahe erbjuda passagerare elbilsladdning ombord.
-
Bakterier. Tallink Silja har ställt in flera avgångar med Silja Serenade på linjen mellan Stockholm och Helsingfors på grund av legionellabakterier i fartygets vattensystem.
-
Branschråd. Nya regler för lotsplikt stod högt på agendan när Sjöfartsverket höll sin årliga sjöfartsdag. Farledsavgifter och nya isbrytare togs också upp. Den stundtals irriterade stämningen på förra årets branschdag uteblev helt i år.
-
Projekt. Digitalisering är bra, men tekniken upplevs ofta som omogen och att den har en del buggar. Det är några av slutsatserna från ett projekt om digitaliseringens påverkan ombord på fartyg.
-
Specialtransport. Nyligen utförde Sandinge Bogsering & Sjötransport av det ovanligare slaget från Göteborg genom Trollhätte kanal. Bolaget har delat med sig av bilder till Sjöfartstidningen.
-
Mässa. I veckan arrangeras den stora gymnasiemässan Gymnasiedagarna i Göteborg för alla elever i årskurs nio som står inför valet av gymnasieprogram. Både skolor och rederier finns på plats för att lyfta sjöfartsyrkena.
-
Framdrift. En elektrisk navlös propeller vars blad drivs av en yttre fälg har många fördelar jämfört med en konventionell propeller, enligt en förstudie från Lighthouse och Trafikverket.
-
Blockad. Under tisdagen inledde Transportarbetareförbundet sympatiåtgärder i form av en blockad mot all lastning och lossning av Tesla-bilar i fyra hamnar. Man varslar också om att blockaden utökas till samtliga svenska hamnar 17 november.
-
Fartygsaffär. Stena RoRo har köpt rorofartyget Frijsenborg för Stena Lines trafik på Irländska sjön. Fartyget har döpts om till Stena Forwarder.