Marco Polo på grundet utanför Karlshamn.

Fotograf: Kustbevakningen

Kategori: Olycka

Ett år efter Marco Polo – då kommer utredningen

Ett år har nu gått sedan TT-Lines färja Marco Polo gick på grund utanför Blekinges kust med ett katastrofalt oljeutsläpp som följd. Efter årsskiftet väntas Statens haverikommission komma med sin slutrapport om olyckan.

Läs mer: Sjöfartstidningens artiklar om Marco Polos grundstötning

Det var den 22 oktober 2023 som Marco Polo grundstötte i Hanöbukten på resa från Trelleborg till Karlshamn. Fartyget hade en planerad rutt som gick öster om Hanö, men kom ur kurs och passerade mellan Hanö och Listerlandet istället för på den planerade rutten.

Evakuering och oljeutsläpp

Marco Polo fick en första bottenkontakt när fartyget passerade grundet Laxören. Drygt tio minuter senare grundstötte fartyget igen och blev stående på grund med omfattande skador i botten. Fartygets passagerare behövde evakueras samtidigt som ett oljeutsläpp behövde begränsas.

Olyckan ledde till ett större oljeutsläpp i norra Hanöbukten. Uppskattningar gör gällande att 60.000 liter tjockolja läckte ut i havet med omfattande oljesanering som följd, vilken fortfarande pågår ett år senare.

Många myndigheter samverkade

Enligt Kustbevakningen pågick räddningstjänstfasen av miljöräddningsoperationen i nitton dygn. Insatserna utfördes av Kustbevakningen i samverkan med bland annat Länsstyrelsen Blekinge, Sölvesborgs kommun, Karlshamns kommun, Sjöräddningsällskapet (SSRS), Räddningstjänsten Västra Blekinge, Hemvärnet och Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap (MSB).

Totalt var det cirka 75 personer på plats från Kustbevakningen, inklusive räddningsdykare för lätt- och tungdyk i kontaminerat vatten.

Slutrapport kommer 2025

Utredningen av grundstötningen pågår fortfarande hos Statens haverikommission, men en slutrapport planeras att presenteras i början av 2025.

– I och med att alla våra rapporter ska ut på remiss både internt och externt så tar det lite tid. I det här fallet har tagit lite längre tid än vad vi räknat med på grund av andra utredningar som går parallellt, säger Björn Ramstedt, Haverikommissionens utredningsledare till Sjöfartstidningen.

Utredarna har bland annat genomfört intervjuer med besättning, rederi, och aktörer inblandade i bekämpningen av oljeutsläppet, samt genomfört platsbesök ombord på fartyget vid flera tillfällen, samt besök i de oljedrabbade strandområdena.

Överklagande till tingsrätten

Kustbevakningen arbetar just nu med att sammanställa myndighetens kostnader för att kräva skadevållaren ersättning, enligt principen ”skadevållaren betalar”. Enligt Kustbevakningen har de kontakt med TT-Lines försäkringsbolag avseende ersättning för miljöräddningskostnaderna.

Den beslutade vattenföroreningsavgiften på cirka 1,4 miljoner kronor, baserad på fartygets bruttodräktighet och utsläppt mängd olja, är överklagad av TT-Line till Stockholms tingsrätt. Enligt Peter Åkesson, jurist på Kustbevakningen, hänger vattenföroreningsavgiften ihop med rederiets agerande i samband med olyckan.

– Rederiet borde ha larmat om utsläppet betydligt tidigare än vad de gjorde – det dröjde cirka en timme från att de gick på grund tills att larmet kom till oss. Det är den huvudsakliga grunden till att vi beslutat om en vattenföroreningsavgift, säger han till SVT.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.