Statsmannalik begravning. I en närmast fullsatt kyrka tog familj, släkt, vänner och kollegor farväl av den store fiskarpojken från Donsö.
Nyheter
-
-
Nummer tre. Swedish Bulk på Klippan i Göteborg utökar flottan med ett tredje fartyg.
-
Viktig inkomstkälla. Trots den politiska oron i landet har det aldrig fraktats så mycket genom kanalen på en enstaka dag.
-
Bjässe nr 2. Systerfartyget till Mærsk Mc-Kinney Møller får en lika stor TEU-kapacitet som premiärbygget.
-
Kylfartyg ratas. The Great White Fleet blir ett minne blott när bananproducenten övergår till att frakta sina varor i kylcontainrar.
-
Trafikökning. Viking Grace har vind i seglen, Viking Cinderella testas på Finska viken och två färjor byter flagg.
-
Inga personskador. Ett förmodat tekniskt fel gjorde att Älvsnabben tappade styrförmågan och körde in i Stena Germanica.
-
En av de stora. Det han startade på Donsö på 1930-talet är idag en världsomspännande verksamhet med 20.000 anställda.
-
Skroten väntar. Fartyget i tv-serien The Love Boat har gjort sin sista resa och ska nu huggas upp.
-
Tog in vatten. Dåligt väder rådde på torsdagskvällen när Kung Carl Gustaf av okänd anledning kom för nära land och gick på grund.
-
Har smält i sommar. Sovcomflot kan nu erbjuda kommersiella seglatser genom Nordostpassagen sex månader om året.
-
Nära konkurs. Efter tre förlustår i rad tvingas Göteborgsvarvet banta kostymen rejält och säga upp 74 anställda.
-
Åtgärder biter. Transatlantics effektiviseringsstrategi ger resultat samtidigt som man sålt ett fartyg och gör sig av med terminalen i Västervik.
-
Förenklad byråkrati. Från och med september kan svenska fartygsägare ansöka om bunkercertifikat direkt hos Transportstyrelsen.
-
Närmar sig. Under andra halvan av augusti blir det premiäranlöp för det första Triple-E fartyget i hamnar i Nordeuropa.
-
Intensiva spekulationer. Många funderar på vad som kommer att hända när bankerna allra helst vill hitta ett nytt hem för danska Torms fartyg och verksamhet.
-
Komplex bärgning kostar. Samtidigt som politiker och myndigheter börjar oroa sig allt mer för Costa Concordia, ökar kostnadsuppskattningarna för en komplex och redan historiskt dyr bärgning.
-
Stort bevakningsfartyg. Finlands nya kustbevakningsfartyg har döpts och sjösatts i Raumo.
-
Två färre. Den svenskflaggade handelsflottan har åter förlorat två fartyg. Nu är det Finnmill och Finnpulp som bytt till finländsk flagg.
-
Svensk till Alang. Ännu ett svenskbyggt rorofartyg byggt för transocean roro-sjöfart, en gång i tiden en svensk paradgren, är snart på väg ut på sin sista resa.
-
MSC rustar. Uppbackat av en rejäl kassa väljer MSC expansionsvägen och växer rejält de kommande tre åren.
-
Finländsk design. Wallenius Lines nya biltransportfartyg konstrueras av Deltamarin och byggs i Kina.
-
Eskalerande löner. När IMO:s budget till tre fjärdedelar utgörs av personalkostnader väcker fortsatta löneökningar protester bland medlemsstaterna.
-
Ultrasnabb katt. Katamaranen Francisco är oslagbar i fart, åtminstone enligt byggvarvet Incat.
-
Asien tar LNG: n. Rotterdam tappade LNG-volymer när Asien ersätter kärnkraftverk och på hemmaplan har man tappat feedertrafik till tyska konkurrenter.