Betyder inget. Det iranska rederiet IRISL kommer ändå att få svårt att locka europeiska kunder eller få ett fullgott försäkringsskydd
Nyheter
-
-
Fartygsaffär. Finska Neste Oil säljer fem tankfartyg och tre bogserbåtar och outsourcar 320 personer inom shipmanagement.
-
Reparationer pågår. Felaktiga ventiler på lastdäck gjorde att Stena Alegra stoppades från att lämna Gdynia på onsdagskvällen.
-
Förundersökning pågår. Befälhavaren för tankfartyget Zebron riskerar att åtalas för flera olika brott efter att ha gått på grund i Stockholms skärgård.
-
Myndighet. Kustbevakningen behöver mer pengar för att klara verksamheten – men regeringen ger kalla handen även om man lovar att titta på frågan.
-
Ljusare tider. Dockstavarvet landar stororder men ser ännu inte ljuset i tunneln. Varslet ligger fast.
-
Smuts är dyrt. Partiklar i olja som orsakar stort slitage i maskiner kan kosta rederi och försäkringsbolag stora pengar.
-
Miljö. Sedan 2012 har Göteborgs Hamn fått ner svavelutsläppen med 160 ton – och utsläppen minskar i allt snabbare takt.
-
Greker på G. Den grekiska regeringen har beslutat om fyra områden som man kommer att prioritera när landet tar över ordförandeskapet och maritim politik är ett.
-
För dyrt. Lastägare och speditörer gillar inte linjerederiernas bränsletillägg enligt en rapport från Drewrys i London.
-
Upphandling. I budgetproppen avsätter regeringen 4,5 miljarder för inköp av nytt tonnage till Gotlandstrafiken – om Trafikverket föreslår statligt ägda fartyg.
-
Linjestart. Denna vecka gjorde det ryskflaggade ropax-fartyg Petersburg sitt första anlöp i Liepaja på linjen Ust-Luga–Baltiysk–Sassnitz.
-
Via Åland. I oktober börjar Finnlines ropax-fartyg anlöpa Långnäs på Åland på morgonturerna från Kapellskär och Nådendal.
-
Kolliderade med isflak. Efter att drivit omkring i Matisensundet har skadade tankfartyget Nordvik nu fått eskort till hemmahamnen.
-
Mer pengar. Inflaggningen innebär att regeringen föreslår att mer medel reserveras för sjöfartsstöd i Finland.
-
Dual-fuel. Bilfärjor i Quebec utrustas med Wärtsiläs motorer för LNG-drift.
-
Ny post. Concordia Maritimes nuvarande vd Hans Norén har utsetts till vd för Stena UK. Han tillträder sin nya tjänst i januari.
-
Snart avfärd. Enligt befälhavaren Sasa Stipanovic lämnar Stena Polaris ryska Ust-Luga för Nordostpassagen under måndagseftermiddagen.
-
Utrustning. TTS Marine i Göteborg har vunnit en order på 80 miljoner – avtalet gäller lastutrustning till två fartyg som byggs i Kina.
-
Standardbåt. Finland utvecklar en ny oljesanerande båttyp för myndighetsbruk.
-
Läggs ned. STX Finland meddelar att den nuvarande verksamheten vid Raumovarvet upphör och flyttas till Åbo. Drygt 700 anställda berörs.
-
Fast i hamn. Rederiet som äger Kinas första lyxkryssare anklagas för obetalda charterhyror.
-
(Uppdaterad). Costa Concordia har nu rätats upp och vilar på en konstjord botten, meddelar bärgningsbolagen Titan och Micoperi.
-
Annorlunda uppdrag. Fredrik Fleetwood, ROV-pilot och delägare i BUVI – Undervattensinspektion AB har nyligen avslutat ett uppdrag vid Costa Concordia-bärgningen.
-
Kan maskinutrustning. MacGregor får en ny vd som värvats utanför sjöfartsbranschen från amerikanska gruvindustrileverantören Joy Global.