Fotograf: Norled

Kategori: Passagerarsjöfart | RoRo

LNG-färja till Norge

Norska färjerederiet Norled har tagit leverans av landets första helt och hållet LNG-drivna bil- och passagerarfärja. En ytterligare likadan färja kommer att levereras inom kort. 

Den första färjan som levererats heter Ryfylke och har redan satts i trafik mellan Stavanger och Tau på norska sydvästkusten. Även färja nummer två i serien kommer att sättas in på samma linje. 

De bägge dubbeländade färjorna drivs uteslutande av LNG, som alltså används för både maskineri, stödfunktioner, elektricitet och uppvärmning. 

Investering för framtiden

– Det här är Norges första helt och hållet gasdrivna färja och något vi tror på inför framtiden. Den är miljövänlig och är en investering för framtiden både för fartygets ägare och dess passagerare, säger Norleds vd Ivan Fossan i ett uttalande. 

De nya färjorna är 123 meter långa, 18 meter breda och har kapacitet för 550 passagerare och 165 bilar. De har fyra gasmotorer och ett gaselektriskt system. I normal drift kommer 2 till 3 motorer att användas. 

Enligt norska Skangass, som ska leverera gasen till de båda färjorna, kommer färjorna att ha en total veckoförbrukning på omkring 65 ton LNG. Bunkringen kommer normalt ske 2 till 3 gånger i veckan.     

Ersätter äldre färjor

De två nya färjorna kommer att ersätta tre äldre färjor som går på marin gasolja, vilket innebär att de nya färjorna bidrar till en väsentlig minskning av utsläppen av koldioxid, kväve och svavel. 

– Vi är glada över det ökade intresset för LNG som fartygsbränsle. Hittills har den landbaserade industrin varit vår viktigaste kund, men nu märker vi tydligt av det ökade behovet för LNG inom sjöfarten, säger Tor Morten Osmundsen, vd för Skangass i ett pressmeddelande. 

De bägge färjorna har byggts vid Remontowa-varvet i polska Gdansk. 

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.