”Utvecklande arbetsuppgifter. ” Studenterna på Chalmers Sjösektion har utsett Brax Shipping i Göteborg till ”Årets praktikplats 2014”.
Nyheter
-
-
Samarbetsprojekt. Tillsammans med hamnen i Bilbao ansöker Helsingborgs hamn om EU-bidrag för att öka fruktimporten från Spanien.
-
Fler på gång. Maersk Line satsar på feederverksamheten och investerar i sju nya containerfartyg med en kapacitet på 3.600 TEU vardera.
-
”Glädjande. ” Copenhagen Malmö Port förbättrar både omsättning och rörelseresultat för 2014. Ökar inom roro, container och torrbulk men minskar inom bilhanteringen.
-
Rekord. Passagerarrekord är en ljuspunkt för Rederiaktiebolaget Eckerö under fjolåret, som i övrigt inneburit avvecklingar inom roro-verksamheten.
-
Turkiskt bolag huvudintressent. Kommunfullmäktige i Gävle har röstat ja till ett förslag om att sälja ut delar av Gävle Hamn.
-
Samarbete. Isbrytaren Murmansk byggs i samarbete mellan varven i Helsingfors och Viborg.
-
Politikerna lyfter blicken. Efter tisdagens debatt om tonnageskatt ser Pia Berglund, SRF, ett större engagemang för sjöfartsfrågor i riksdagen.
-
Stort behov. Färje- och kryssningstrafiken erbjuder hundratals ungdomar sommarjobb i Sverige.
-
”Efterlängtad reform. ” I en debatt i riksdagen under tisdagen var ledamöterna överens om hur viktig en tonnageskatt är för svensk sjöfart.
-
Möjligt roderhaveri. Torrlastaren Unistar tappade styrförmågan och gick upp på Kiholmen i Södertälje kanal i natt. Ingen olja har läckt ut.
-
”Har kapaciteten. ” Ledningen för Oresund Dry Docks är försiktig med att göra någon direkt koppling mellan försvarsministerns varvsbesök i veckan och den nyligen gjorda ubåtsbeställningen.
-
150 år. Rederiaktiebolaget Gotland har avslutat sitt 150:e verksamhetsår och noterar resultatförbättring.
-
Eskalerar. I Finland kan konflikten om isbrytarnas kollektivavtal leda till sympatiåtgärder som även stoppar alla finskflaggade lastfartyg i utrikesfart.
-
Till Göteborg 30 mars. Världens första metanoldrivna fartyg, Stena Germanica, har lämnat varvet i Gdansk och går snart i reguljär trafik.
-
Elen får aldrig brytas. Mercy Ships nybygge, som Stena RoRo deltar i konstruktionen av, får eget kraftverk och framdrivning av ABB.
-
”Orättvist behandlande. ” NCL-befälen vägrar ge upp kampen mot Skatteverket – söker nu prövningstillstånd hos Högsta förvaltningsdomstolen.
-
72 procent fler i juli. Stena Line ser en kraftig ökning av biljettförsäljningen inför sommarsäsongen – främst är det danskarna som vill till Sverige.
-
Nära mål. Tidsfristen är ute men fortfarande fattas en summa för att kunna köpa Kungsholm.
-
Tillväxtmarknader. Passagerartrafiken mellan Sverige och de baltiska staterna har vuxit nästan oavbrutet i mer än ett decennium.
-
”Väldigt hedrade. ” Lysekils hamn har skrivit kontrakt med stålföretaget Tata Steel om leveranser av järnvägsräls via Lysekils hamn till Hallsberg.
-
Rekrytering pågår. För att komma tillrätta med de effektivitetsproblem man haft en tid utökar nu AMP Terminals i Göteborg personalstyrkan.
-
Hur går förberedelserna? Elsa Hjertén Grahm om Donsö Shipping Meet 2015 och om en bankett som blir en variant av Hylands hörna.
-
”Fungerar effektivt. ” Efter de senaste årens försök i Göteborg och Stockholm vill Trafikutskottet se permanenta alkobommar i samtliga svenska gränshamnar.
-
Strömningsproblem. Enligt DNV GL går det inte att exakt veta när bottenrengöring och ommålning krävs. För att få exakt besked måste man använda ”Computational Fluid Dynamics”.