Mats Jäderland, vd för Sjöbefälsföreningen.
Sjöbefälsföreningen

Hallå där, Mats Jäderland!

Hallå där, Mats Jäderland, tidigare sjökapten och numera chef för lastplaneringen på Wallenius Wilhelmsen Logistics och som tillträder som ny vd för Sjöbefälsföreningen den 1 september.

Relaterade artiklar

Har du varit till sjöss själv?

– Jag seglade aktivt, både som manskap och befäl, mellan åren 1979 och 1990 eller om det var 1991. Det var både på svenskflaggade fartyg och på fartyg med utländsk flagg. Då hade vi fortfarande det gamla it-avtalet. Jag var på Rederi AB Zenits tankbåtar, de hade två stora VLCC och jag seglade som matros på Zenit Diana. Johnson Line hade management för dem och jag var anställd där, fast det hette Laser Line då. Sedan läste jag till styrman i Stockholm och till sjökapten i Kalmar, där jag blev klar 1987. Därefter seglade jag på Laser Lines roro-fartyg som styrman. Bland annat på Nordic Stream och Atlantic Stream.

Varför gick du iland?

– Jag blev erbjuden ett bra jobb som lastplanerare på Laser Line och tyckte det verkade spännande. Tyckte också att det kunde vara bra att prova att vara i land. Så blev jag kvar. Och sedan 1996 är jag på Wallenius Wilhelmsen Logistics. Här sysslar jag också med lastplanering, men jag är samtidigt chef och fackligt arbetsplatsombud. Men nu, efter 19 år på samma arbetsplats, kände jag mig redo att prova något nytt.

Så du har facklig erfarenhet?

– Ja, i Unionen sedan en ganska kort tid tillbaka. Det har varit roligt, väckt något till liv och gett mig blodad tand. Nu ser jag det som en enorm utmaning att börja på Sjöbefälsföreningen, både för att jag ju blir chef där också och för att det handlar om de fackliga frågorna. Jag känner mig trygg i chefsrollen och det ska bli intressant att nu vara chef i ett fackligt sammanhang. 

Så vad är Sjöbefälsföreningens viktigaste fråga framöver, anser du?

– Nu har jag ju inte tillträtt ännu, men min ambition är att jobba med sjöbefälens grundtrygghet. De har en väldigt pressad situation och arbetsmiljö idag och vi ska jobba för långsiktiga lösningar. De spelregler som gäller ska man veta är hållbara, att de inte skiftar från år till år. Det gäller både lag och avtal och kraven på utbildningens nivå. Vi måste värna om sjöbefälens kompetens, eftersom den är oerhört viktig konkurrensmässigt.

Vad kan Sjöbefälsföreningen göra åt arbetslösheten?

– Till att börja med är tonnageskatten oerhört viktig. Vi måste fortsätta jobba tillsammans med Svensk Sjöfart för att den ska införas så snart som möjligt. Sjöbefälsföreningen har ju historiskt haft ett bra samarbete med Svensk Sjöfart och det måste vi fortsätta med. Men det här bygger ju främst på politiska beslut, så jag har mycket sådant arbete framför mig. Om det krävs av mig att jag hänger i regeringskansliet för att kunna förbättra arbetsmarknaden för svenska sjöbefäl, så kommer jag att göra det. 

Du tillträder den 1 september, ser du fram emot ditt nya jobb?

– Ja, verkligen, det ska som sagt bli en jätteutmaning och jag är sugen på det fackliga arbetet.


Lämna en kommentar på "Hallå där, Mats Jäderland!"

Hittills finns det 2 kommentarer. Samtliga kommentarer granskas i förhand innan publicering.
Läs våra regler för kommentering!

  • Anonym Svara

    Hej. Läste att du varit matros på Zenit Diana. År 1985 dog min bror på båten . Han var 24 år. Han arbetade också som matros. Skulle så gärna få någon kontakt med någon som var där när det hände. Utanför Bahamas var båten och därefter till Houston med min bror. Enligt min bror tror jag ni skulle till Mexiko. Om du var med eller vet något om detta skulle jag vara glad om du hörde av dig till mig.Mvh Lola Hermansson [email protected]