”Loppet kört. ” Efter en lång kamp för att få Kungsholm till Göteborg tvingas Johnny Sid ge upp. Fartyget säljs för upphuggning.
Nyheter
-
-
”Otroligt positivt. ” För första gången på tre år ökar mängden volym som skeppas via de svenska hamnarna.
-
Kunde ha blivit värre. Låga oljepriser har dämpat kostnadseffekterna av svaveldirektivet, visar en finländsk undersökning.
-
Viktigt kontrakt. MAN Diesel & Turbo Sverige fortsätter att samarbeta med DFDS gällande service av MAN-utrustning ombord på åtta fartyg.
-
Ny chef för Nor-Shipping. Birgit Liodden, 32, tar över som Director för Nor-Shipping och vill att den norska mässan ska sätta ytterligare press på branschen att bli mer hållbar och miljömedveten.
-
Kattegatterminalen. Hallandshamnar växer och utökar arbetstider och personal i Kattegatterminalnen i Halmstad. Nu har hamnen blivit fjärde största containerhamn.
-
Bildspecial. Idag anordnades Sjöfartens dag på Åland för 14:e året och cirka 70 utställare fanns på plats för att knyta kontakter.
-
Kvar vid Danmarkskajen. För andra sommaren i rad stannar Stena Carisma kvar vid kaj under sommarens högsäsong.
-
Eftermontering. Alfa Laval ska leverera system för barlastvattenrening till containerrederiet MSC. Ordern värd omkring 230 miljoner kronor.
-
Prisbelönt. Sjövägen, batteridriven pendelfärja i trafik för SL, har tilldelats Miljöpriset 2015 av Stockholms läns landsting.
-
Ökad tillväxt. Klassningssällskapet DNV GL Group gör ett stabilt första finansiellt år efter sammanslagningen mellan DNV och GL.
-
Byter kajplats. Från och med juni kommer Birger Jarl att ligga vid Stadsgården i Stockholm.
-
Tre månaders uppdrag. KBV 001 är på väg ner mot Medelhavet för att assistera Frontex i arbetet med att rädda flyktingar på väg mot Europa.
-
Mer siffror. De ombordanställda på svenskregistrerade handelsfartyg följer trenden och blir allt färre. Däremot blir andelen svenskar allt fler.
-
Miljöteknologi. Finnlines har nästan slutfört den första etappen av sitt treåriga, 100 miljoner euro stora investeringsprogram i miljöförbättrande åtgärder.
-
Byter fartyg. Polferries har ersatt Scandinavia med den större färjan Wawel på linjen Nynäshamn–Gdansk.
-
Ny transportmöjlighet. Wasa Line och Green Cargo samarbetar för att knyta samman färja, godståg och lastbil.
-
Lägre tariff. Svensk Sjöfart motsätter sig att sommarsäsongens kryssningsfartyg betalar farledsavgifter enligt en annan tariff än färjor och passagerarfartyg i regelbunden linjetrafik.
-
Nya siffror. Den svenskregistrerade handelsflottan fortsätter att minska, samtidigt som svenska rederier disponerar allt mer utländskt tonnage.
-
”Finansierar sig självt”. Ett femtiotal organisationer och myndigheter har lämnat in sina synpunkter kring ett svensk tonnageskattesystem.
-
Är det något nytt på gång i år? Eva Mikkola-Karlström från förbundet Ålands Sjöfart berättar om Sjöfartens Dag 2015, som arrangeras på torsdagen i Mariehamn.
-
Mellan Genua och Palermo. Åländska Miranda avlastar italienska GNV:s färjor under sommarsäsongen.
-
Ökar effektiviteten. Maritim informationsteknologi utvecklas snabbt och har möjlighet att bland annat göra sjöfarten mer miljövänlig.
-
Delårsrapport. A.P. Møller-Mærsk-koncernen går framåt och redovisar en vinst på 1,6 miljarder dollar för årets första kvartal.
-
Färre passagerare. Passagerarvolymerna har minskat, men lönsamheten har förbättrats under första kvartalet, uppger Tallink Grupp AS.