Unifeeder förstärker sitt linjenät inom feedertrafiken med de linjer som Tschudi Logistics opererar på Nordsjön och Östersjön.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Ingvar Bergman
Klokt av Unifeeder att konsolidera sin ställning. Unifeeder och Teamlines var fram på 2000-talet
tämligen ensamma att erbjuda containerfeedering f.r. oceanlinjerna till deras ’uthamnar’ i Nord- och Östersjön och det rådde ett slags borgfred att man skulle dela på Sverige i en väst- och en östdel, där Unifeeder skulle täcka västra halvan inkl Danmark./ Norge
De senaste 4-5 åren har dock fått Unifeeder att tänka om – Maersk började direktanlöpa Göteborg (och även Århus) och en betydande del av lasten ’rök’. Nu har G6 startat direklinje från Göteborg och innan dess har HapagLloyd egen feeder bl a från Halmstad. Flera oceanlinjer som OOCL, CMA/CGM och MSC kör idag sin egen feedering och marknaden krymper vad gäller linjer som till 100% bygger sin trafik till/från Nord- & Östersjön på ’ein Mädchen fuer alles’ dvs det för alla tillgängliga feederalternativet, typ Unifeeder I tillägg till detta, offererar Unifeeder en egen shortsea-trafik mellan hamnarna och utrustningen (containers) leasar man i stor utsträckning av sina kunder linjerederierna. Med Tschudi på vagnen, kan denna del av verksamheten säkerligen utbyggas och bl a ersätta tappade volymer till oceanlinjernas egna
feeders. Den sortens trafik är ju vad myndigheterna vill ha – containers på sjön i stället för på lastbil inom Europa. Är Unifeeder vakna här, går det kanske att hämta lite EUR i bidrag för denna miljövänliga verksamhet !
Artikeln är stängd för fler kommentarer