Fotograf: Joachim Sjöström

Kategori: Container | Ekonomi

Unifeeder tar över Tschudi-linjer

Unifeeder förstärker sitt linjenät inom feedertrafiken med de linjer som Tschudi Logistics opererar på Nordsjön och Östersjön.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Ingvar Bergman

    Klokt av Unifeeder att konsolidera sin ställning. Unifeeder och Teamlines var fram på 2000-talet
    tämligen ensamma att erbjuda containerfeedering f.r. oceanlinjerna till deras ’uthamnar’ i Nord- och Östersjön och det rådde ett slags borgfred att man skulle dela på Sverige i en väst- och en östdel, där Unifeeder skulle täcka västra halvan inkl Danmark./ Norge
    De senaste 4-5 åren har dock fått Unifeeder att tänka om – Maersk började direktanlöpa Göteborg (och även Århus) och en betydande del av lasten ’rök’. Nu har G6 startat direklinje från Göteborg och innan dess har HapagLloyd egen feeder bl a från Halmstad. Flera oceanlinjer som OOCL, CMA/CGM och MSC kör idag sin egen feedering och marknaden krymper vad gäller linjer som till 100% bygger sin trafik till/från Nord- & Östersjön på ’ein Mädchen fuer alles’ dvs det för alla tillgängliga feederalternativet, typ Unifeeder I tillägg till detta, offererar Unifeeder en egen shortsea-trafik mellan hamnarna och utrustningen (containers) leasar man i stor utsträckning av sina kunder linjerederierna. Med Tschudi på vagnen, kan denna del av verksamheten säkerligen utbyggas och bl a ersätta tappade volymer till oceanlinjernas egna
    feeders. Den sortens trafik är ju vad myndigheterna vill ha – containers på sjön i stället för på lastbil inom Europa. Är Unifeeder vakna här, går det kanske att hämta lite EUR i bidrag för denna miljövänliga verksamhet !

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.