100. 000 kvadratkilometer. Projektet FAMOS går ut på att sjömäta en fjärdedel av Östersjöns botten för att underlätta för handelssjöfarten.
Nyheter
-
-
Snart här? Om allt går väl anländer Kungsholm till Göteborg i juli, nymålad och med två skorstenar.
-
Doldis kliver ut i ljuset. För tre år sedan startade Marinspect, idag visar företaget upp sig som huvudsponsor för Swedish Maritime Day.
-
Går bättre. Den operativa verksamheten uppvisar redan positivt resultat för svensk-finska färjerederiet Wasaline.
-
”Fyller ett glapp. ” Danska DBB Jack Up Services nylevererade fartyg Wind Server har belönats med utmärkelsen ”Offshore Renewable Award” 2015.
-
Avancerar. Färdigställandet av Scandlines två färjor för leden Gedser–Rostock går enligt plan.
-
”Muntlig överenskommelse. ” Två befälhavare åtalas för brott mot Skyddslagen efter att de i 40 år trafikerat i närheten av ett militärområde i Horsfjärden.
-
Störst. Splendour of the Seas säljs och blir det största fartyget i Thomson Cruises flotta.
-
Seca-effekt. Nya mätningar med en så kallad "sniffer" visar att svavelutsläppen har minskat med 80 procent i Göteborgs hamn sedan årsskiftet.
-
Uppåt. Göteborgsbaserade Pallas Group gör återigen ett plusresultat efter förra räkenskapsårets minussiffror.
-
Tvåan. Lundqvist Rederierna har tagit leverans av den andra av fyra aframaxtankers från ett japanskt varv.
-
Lämnar flottan. Tallink säljer de äldre färjorna Regina Baltica och Silja Festival, som redan tidigare lämnat Tallinks egen trafik.
-
Beställer. Intentionsavtalet mellan Tallink och Meyer Turku har nu lett till kontrakt gällande leverans av en LNG-driven färja.
-
"Mycket glada. " Stena Line, Volvokoncernen och byggkoncernen Serneke lade högsta budet på två av de kajkranar som under torsdagen auktionerades ut.
-
I trafik i mars. Norska Nor Lines har tagit leverans av det första av två LNG-drivna roro-fartyg som ska gå i fast rutt utefter Norges kust.
-
Resultatförsämring. Bland annat minskade intäkterna från biljettförsäljning och frakt för estniska Tallinkkoncernen under 2014.
-
Inte än. Viking Line kommer förr eller senare att beställa ett eller flera nybyggen, men det är oklart när det kommer att ske, säger vd Jan Hanses till Sjöfartstidningen.
-
Rekordår. Den danska jättekoncernen A.P. Møller-Mærsk har aldrig gått så bra som under 2014 och gjorde en vinst på 43,4 miljarder kronor, medan Maersk Line ökade med 6,7 miljarder kronor.
-
Vändning. Koncernchef och vd Emanuele Grimaldi är nöjd med resultaten av Finnlineskoncernens åtgärdsprogram för förbättrad lönsamhet.
-
Uthyrd. Finnsailor är numera Sailor och har fått estnisk flagg.
-
Lobba för inre vattenvägar. Erik Thun AB, Ahlmark Lines och VT-Group bildar nytt joint venture-bolag för trafik på de inre vattenvägarna.
-
Två köpare. Ett avtal om försäljning av de två dockorna är ”i princip” färdigt för att skrivas under, samtidigt som kajkranarna går under klubban på torsdag.
-
Ingen kyla. Åtminstone inte än ser det ut att bli någon större isutbredning i norr, men statistiskt är isutbredningen maximal först om en knapp månad.
-
Kallar till samråd. Göteborgs Hamn planerar för en stor energihamn på Risholmen som ska stå klar 2030.
-
32 medlemmar. Scandlines har anslutit sig till Trident Alliance – en rederiallians som arbetar för en förstärkning av svavelreglerna.