Tråkig trend. Trots att inte alla incidenter rapporteras väntas uppemot 1.000 fler incidenter i år än förra året.
Nyheter
-
-
Reduktionsmål. Ett nytt klimatavtal förhandlas fram i Paris, ett avtal som kan ha stor inverkan på sjöfarten.
-
En av fyrtio. Beskedet innebär att Sverige även under åren 2016-2017 ingår i organisationens högsta verkställande organ.
-
Arktisk sjöfart. Samarbetsprojektet Arctic Simulator Training Program ska ta fram nästa generation simulator för realistisk vintersjöfart.
-
Synergieffekter. Fredrik Johanssons bolag sparar miljoner på gemensamma funktioner efter ägarskiftet.
-
Gott tillskott. Försäljningar bidrar till 80-procentig ökning av rörelseresultatet årets första nio månader.
-
Fler varv. Moderbolaget till Ö-varvet går in som delägare i varv i Stockholmsområdet och Simrishamn.
-
”En chansning”. Medlemmarna i IMO diskuterar om ballastkonventionen ska ratificeras. Men det är en konvention med stora problem.
-
Varvsbesök. Både Stena Scandinavica och Stena Danica har varvsbesök framför sig som bland annat omfattar propellerarbeten.
-
”Ylar om ellastbilar”. Karin Svensson-Smith tycker sjöfarten mer högljutt ska visa på sin effektivitet för att överrösta andra högljudda lobbyorgan.
-
”Färre hamnar? ” Containervägning, utvecklingen på roromarknaden och containerhamnarnas kamp var några av ämnena på skeppsmäklarnas höstmöte.
-
Ökad konkurrenskraft. Sweship Energy samlade sjöfartspersoner från olika håll för att diskutera de bästa lösningarna för ökad energieffektivitet.
-
Vad är det för Broströmsevent på gång? Sonsonen till Dan-Axel Broström om lördagens tillställning och hur det är att heta Broström och jobba i shippingbranschen.
-
Vilka tankar bakom fartygskonceptet? Mikki Koskinen, vd för ESL Shipping, berättar om nybeställningen och skeppningskontraktet med SSAB.
-
Seretillverkad. BTÖ väljer ett välkänt koncept när bogserarflottan utökas med nybygge för uppdrag i Öresund.
-
Kritik. De olika finansieringsmodellerna för Sjöfartsverket och Trafikverket försämrar sjöfartens konkurrenskraft – det menar Erik Zetterlund, vd för Oxelösund Hamn.
-
Hållbart. SSAB och ESL Shipping arbetar gemensamt för miljöanpassade skeppningar av råvaror.
-
Till varv. Stena Scandinavica gör sin första resa till norra Östersjön för att dockas i Nådendal.
-
Stororder. Fyra fartyg med LNG-maskineri beställs av medlemmarna i västsvenska Gothia Tanker Alliance.
-
”Stark marknad. ” Concordia Maritime har tecknat avtal om inbefraktning av ett MR-fartyg av IMO2/3-klass. Ska opereras av Stena Weco.
-
TEN-T. Ett färjerederi och fyra hamnar samarbetar för en mer miljöanpassad sjöfart mellan Sverige och Finland.
-
Turboladdare. Genom retrofit av nya turboladdare förbättras prestandan för huvudmaskiner i fyra kryssningsfartyg.
-
Roro och tank. MacGregor har fått flera order på roro-utrustning och däcksmaskiner från varv i Sydkorea.
-
50. 000 dwt. Stena Bulk beställer ytterligare tre MR-tankers från kinesiska CSSC OME.
-
”Intressant pussel. ” Fraktvolymerna ökar hos DFDS som flyttar runt sina fartyg för att möta behoven, bland annat i Göteborgstrafiken.