Nästa fas. Södertälje hamn har fått tillstånd att nästan fördubbla sin bränslehantering.
Nyheter
-
-
Rekord i kryssning. Stockholms Hamnar noterade de högsta antalet internationella kryssningspassagerare någonsin under 2015, och även stabila volymer inom godshanteringen.
-
Nybygge. Ett isgående passagerarfartyg planeras för Stockholms skärgård för leverans 2018.
-
Dyster läsning. Det väntas bli hård konkurrens om jobben för fartygsbefäl och matroser framöver. För maskinbefäl ser det något bättre ut.
-
Fler tåg. Green Cargo kör numera två tåg per dag till Karlshamns hamn.
-
”Kapacitet och vilja. ” Det tyska rederiet Hapag-Lloyd har inlett trafik mot Norrköping. Hamnen anlöps nu regelbundet av fem olika containerrederier.
-
Vad är det för lista du hamnat på? Floatels chefsjurist om en hedrande utnämning, om tuffa tider hos förre arbetsgivaren Transatlantic och om läget hos Floatel.
-
Ökar kapaciteten. Ett planerat uppgraderingsprogram för Åbovarvet inleds med en 30 miljoner euros investering i en ny kran.
-
Gränsövervakning. Sverige skickar fler enheter till Medelhavet för att övervaka EU:s yttre gräns.
-
”Behöver åtgärdas. ” Fartbegränsningar i Furusundsleden ledde till att stranderosionen avtog. Utredare föreslår paket av lösningar – däribland en ny farled in till Stockholm.
-
”Vinst för miljön”. Godsvolymen i Gävle hamn ökade med 25 procent under 2015, trots att färre fartyg anlöpte hamnen.
-
Populära. Sommarens längre kryssningar med det svenskflaggade passagerarfartyget Birka har god efterfrågan uppger Birka Cruises.
-
Uppåt. En stark marknad i kombination med en framgångsrik strategi uppges vara orsaken till att 2015 blev det bästa året sedan 2001.
-
Volvo-export. Färska siffror för 2015 visar att antalet skeppade bilar via Göteborgs Hamn ökar kraftigt, samtidigt som containertrafiken minskar.
-
Nöjd. Koncernchef Jaakko Eskola anser att Wärtsilä klarat sig hyfsat på en utmanande marknad.
-
Direkt till Amerika. Grieg Star kör igång reguljär trafik direkt till USA och Mexico från svenska hamnar.
-
”Spännande. ” Göteborgsbaserade MMT har skrivit kontrakt för ett uppdrag i Karibiska havet.
-
Tuffa tider. Den äldre capesize-flottan borde åtminstone halveras för att återfå lönsamheten inom torrbulk, meddelar Drewry.
-
Stopp. Nya riktlinjer för arbetet mot trakasserier och mobbning ställer krav på arbetstagare och arbetsgivare.
-
Oljeprodukter. Concordia Maritime tidsbefraktar P-MAX till Västafrika.
-
Uselt. Vidriga förhållanden för besättningen stoppar fartyg som skulle lasta i Varberg.
-
Nybygge. Räddningsaktionen för Kungsholm misslyckades, men nu planerar Johnny Sid att fortsätta där SAL slutade.
-
”Bra position nu”. Stena Bulk har namngivit det femte fartyget i IMOIIMAX-serien och de ser ljust på framtiden.
-
Långsiktighet. För att undvika tidigare misstag krävs nu innovation och samarbete inom olje- och gasindustrin framgår det av DNV GL-rapport.
-
”Glöm peak oil! ” Oljan fortsätter att driva världsekonomin och ingen effekt av Seca – det är några av slutsatserna från årets Executive Meeting.