Uppåt. Gotlandsbolaget noterar högre intjäning inom produkttank i sitt delårsresultat.
Nyheter
-
-
Ovärderlig. Engagerad handläggare av sjukskrivningar och rehabplaner prisas, ovärderlig enligt arbetsgivaren.
-
Väl mottagen. Svensk Sjöfarts klimatfärdplan placerar sjöfarten på kartan som visar vägen till nollvision 2050.
-
Nollvision. Sjöfarten kan göra mycket för att avlasta andra transportslag och reducera utsläppen av växthusgaser.
-
Slutrapport. SHK har publicerat sin utredning av en kollision mellan en lotsbåt och en RIB utanför Sandhamn i oktober 2014.
-
Fler än någonsin tidigare. Stockholms Hamnar sätter nytt rekord i antal kryssningsresenärer.
-
”Del av lösningen. ” Nytt klimatmanifest presenteras av Föreningen Svensk Sjöfart, som nu vill ta en större plats i miljö- och klimatarbetet.
-
Brittisk flagg. Första fartyget i ACL:s nya serie anlöper Göteborg innan jul.
-
Tummen ned. Slutligt nederlag för de upptaxerade sjöbefäl som kommit längst i processen mot Skatteverket – får ingen prövning i högsta instans.
-
Nytt namn. Stena Scanrail har överlåtits till sin nya ägare för trafik i Medelhavet.
-
50. 000-tonnare. Stena Important är nummer två eller nummer fyra, beroende på hur man räknar.
-
Torrbulk starkast. Godshanteringen under årets andra kvartal ökar jämfört med föregående år, samtidigt som passagerartrafiken backar något.
-
Isbrytarkunnande. Franska staten bygger specialfartyg för transport och övervakning i Antarktis med hjälp av finsk expertis.
-
Ilmarinen säljer. Grimaldi utökar sitt aktieinnehav i Finnlines med drygt tio procentenheter.
-
Rekord. Aldrig för har så många containrar hanterats i Stockholms Hamnar under en vecka.
-
Gör om, gör rätt. Sjöarbetsmarknadens parter uppmanar regeringen att styra upp Delegationen för sjöfartsstöd.
-
Lönar sig inte. Det blir ingen regional LNG-terminal i södra Finland med rörledning till Estland.
-
Samma nivå. Göteborgs Hamn hoppas på högre flöden nästa år, fryser hamntaxan.
-
”Har vuxit. ” På torsdagen arrangerades Skårgårdsredarnas leverantörsmässa för andra gången, även i år i Göteborg.
-
SECA kostar. Forskaren Jenny Katila säger att Seca trots de låga bunkerpriserna kostar finsk industri hundratals miljoner euro.
-
Tidsfristen ute. Drygt 3.000 motioner lämnades in under den allmänna motionstiden. Av dessa handlar ett antal om sjöfart.
-
”Äntligen. ” Efter Kammarrättens godkännande av entreprenör kan Sveriges största statligt finansierade efterbehandlingsprojekt komma igång.
-
Ovant trafikslag. Sjöfartsverket tillsammans med flera parter undersöker möjligheterna att frakta flygbränsle på sjön från Södertälje till Bromma flygplats.
-
Slagsida. Stena Gothica kom in till Göteborg med slagsida på morgonen den 6 oktober. 39 passagerare ombord.
-
Vad bjuder ni på denna gång? Mässgeneral Henrik Börjesson berättar om nyheter på Skärgårdsredarnas leverantörsmässa 2015 i Göteborg.