Större och bättre. DFDS står bakom en beställning av roro-fartyg i Tyskland.
Nyheter
-
-
Hämmar konkurrensen. Det är problematiskt att svensk sjöfart anser att ett av de största hindren i utvecklingen är farledsavgifterna, skriver riksdagsledamoten Hans Rothenberg (M).
-
Dyster trend. Inte nog med att den svenskflaggade flottan blir allt mindre – även antalet fartyg med sjöfartsstöd minskar.
-
Bra och dåligt. Investeringar på svajiga börser drar ner resultatet för det 143:e verksamhetsåret.
-
”Blixtarna” är knäckfrågan. Transportarbetareförbundet har varslat om strejk efter strandade förhandlingar med Sveriges hamnar.
-
Värdefulla insatser. Livräddare och uppfinningsrikt sjöfolk belönades på Stiftelsen Sveriges Sjömanshus belöningshögtid.
-
Förlorad manöverförmåga. Efter en grundstötsning i Hudsonfloden 2012 ska Concordia Maritime betala nästan 10 miljoner dollar till motparten.
-
Inledningstalare. På Stiftelsen Sveriges Sjömanshus belöningshögtid riktade Anders Boman ett stort tack till de ombordanställda för deras engagemang.
-
Äldst. Efter fyra månader på varv kommer Finlands äldsta isbrytare Voima att kunna operera minst tio år till.
-
”Samarbete behövs”. Olof Widén välkomnar ett samarbete mellan Sverige och Finland inom plattformen Zero Vision Tool.
-
Sjöfarten livsvillkor. Det är ur många synvinklar viktigt att ha fartyg under finländsk och åländsk flagg, fastslår Finlands kommunikationsminister Anne Berner.
-
Huvudtalare. EMSA-chefen Markku Mylly talar om globala regelverk och Corporate Social Responsibility på seminarium i Åbo.
-
Tillskott. Sumitomo i Japan har överlåtit den fjärde av sex Aframaxtankfartyg till Lundqvist gruppen i Mariehamn.
-
Extra steg. Wallenius Wilhelmsen Logistics tar ett extra steg för mindre utsläpp jorden runt.
-
Fortsatt strejk. Hamn4an och APM Terminals fortsätter sin konflikt i containerterminalen i Göteborgs Hamn.
-
Svavelfria produkter. Preem ska tillsammans med ett amerikanskt bolag undersöka möjligheterna att bygga en ny anläggning i Lysekil.
-
Tjänstemannavälde. Politikerna pratar om mer sjöfart men myndigheter och tjänstemän gör allt för att krångla till det, skriver konsulterna Göran Wärmby och Bertil Arvidsson. Vad tycker ni? In och kommentera.
-
”Normalår”. 178 sjöolyckor rapporterades förra året, vilket är något färre än 2014.
-
Nya avtal. Godby Shipping förlänger och tecknar nytt befraktningsavtal.
-
Välbesökt. Finska kommunikationsministern en av talarna på Sjöfartens Dag som arrangerades på Åland idag torsdag.
-
Klart 2017. Tycho Brahe och Aurora byggs om från dieseldrift till eldrift. Omläggningen uppges minska emissionerna med över 50 procent.
-
Centrala förhandlingar. Konflikten mellan APM Terminals och hamnarbetarfacket fortsätter och ytterligare ett strejkvarsel är lagt.
-
Fortsatt kamp? Vänerkommunerna som förlorade striden om höjden på den nya Hisingsbron har ännu inte bestämt sig för om de ska överklaga.
-
Vilka är förväntningarna? Berit Blomqvist på Sveriges Skeppsmäklareförening berättar om Sjöfartens Entreprenörsdag.
-
På gång. Nya datum satta för anslutningen av Tullverket och Kustbevakningen till Maritime Single Window.