OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Fotograf: Peter Therkildsen

Kategori: Skeppsbyggnad | Miljö | Passagerarsjöfart

Andra hybridfärjan sätts i trafik

Scandlines andra hybridfärja Copenhagen har nu lämnat varvet Fayard. Färjan sätts på onsdagen i trafik på linjen Gedser–Rostock.

Hybridfärjan Copenhagen, som i likhet med systerfartyget Berlin varit på ombyggnation på det danska varvet Fayard sedan juli 2014, har under senaste månaderna genomgått ett omfattande testprogram på varvet. Testprogrammet är nu avslutat och i slutet av november var Copenhagen ute på en fem dagar lång provtur, som uppges ha avlöpt utan problem.

”Vacker svan”

Färjan lämnade därför på måndagen varvet Fayard och sätts i trafik på onsdagen, där första avgången blir från danska Gedser klockan 09.00.

– Jag är glad över att Fayard och våra medarbetare har kunnat lösa den här stora uppgiften och är mycket glad över att Scandlines nya hybridfärja nu har lämnat varvet som en vacker svan, säger Thomas Andersen, vd för Fayard, i ett pressmeddelande.

Byte av insprutningssystem

Enda smolken i glädjebägaren är att både Copenhagen och Berlin snart måste in på varv igen. Scandlines har nämligen i samråd med MaK/Caterpillar, som tillverkat fartygens motorer, beslutat att det är nödvändigt att bygga om insprutningssystemet i de båda fartygens motorer.

Enligt Scandlines kan de nya insprutningsmodulerna inte levereras förrän den 1 januari 2017, varför ombyggnationen kommer att genomföras successivt under januari månad. Under denna period avlöser fartyget Kronprins Frederik de två nya färjorna i tur ordning, varför varvsupphållet inte kommer att påverka själva turtätheten på linjen Gedser–Rostock.   

Lång historia

Som Sjöfartstidningen tidigare rapporterat har Copenhagen och Berlin – vilka bägge har kapacitet för 1.300 passagerare, 460 personbilar eller 96 lastbilar och alltså har försetts med batteridrivna hybridsystem – en lång och krokig historia. Färjorna beställdes ursprungligen 2010 från varvet Volkswerft, senare P+S Werften, i Stralsund för leverans 2012. Efter förseningar samt tekniska problem och ekonomiska trångmål hos varvet annulerade Scandlines kontrakten i november 2012.

I juli 2013 ingick Scandlines en avsiktsförklaring med STX Finland om byggnation av två helt nya LNG-drivna färjor för överfarten Gedser–Rostock, som dock aldrig ledde till någon beställning.

I mars 2014 offentliggjorde sedan Scandlines att man istället köpt loss sina två halvfärdiga nybyggen i Stralsund, varpå Fayard-varvet slutligen tog hem ordern på att färdigställa fartygen.

En längre fartygspresentation av Berlin publicerades i Sjöfartstidningen nr 9-2016.