Ny pendel. APM Terminals i Göteborg har fått till ytterligare en tågpendel till hamnen i Göteborg.
Nyheter
-
-
Två bättre än en. Med två kranar istället för en dubblas antalet containerlyft per timme i Kvarken Ports.
-
Proceduren inledd. Det finns inga lagliga hinder för Finnlines att lösa in resterande knappa två procent av aktierna i Finnlines.
-
Leverans. BTÖ har tagit leverans av sin nya bogserbåt. Namnet är klart men flaggan hänger i luften.
-
”Bra samarbete. ” Senaste nybygget i serien för TUI Cruises levererat från Meyer Turku-varvet tio dagar före utsatt tid.
-
Debatt: Tonnageskatten har inte seglat genom EU-kommissionen som förväntat och det är regeringens fel, skriver trafikutskottets och Moderaternas Boriana Åberg.
-
Stopp i EU. Regeringens förslag till svensk tonnageskatt har fastnat i EU-kommissionens kvarnar.
-
Mycket kvar. Regeringen visar intresse men Sjöbefälsföreningen undrar hur det är med viljan egentligen.
-
Om skadan är skedd. Hantering av media i en krissituation var temat på Swedish Clubs medlemsdag i Göteborg.
-
Förhandling pågår. Hotet om konkurs som hängt över Viking Supply Ships A/S är avvärjt, i alla fall för tillfället. Fortsatta förhandlingar med långivarna följer.
-
Dual fuel. JT Cement AS, joint venture-bolaget som drivs av bland annat Erik Thun AB, har tagit leverans av ännu ett LNG-drivet cementfartyg.
-
Nya båtar. Stockholm ska satsa mer på miljövänlig, sjöburen kollektivtrafik.
-
Internationella kontakter. Seko sjöfolks styrelse nominerar ordföranden Kenny Reinhold till vice förbundsordförande i moderorganisationen Seko.
-
Ny pir. I slutet av året är tre år av ombyggnad över i Kapellskärs hamn.
-
Dop i Köpenhamn. Kronprinsessan Mary av Danmark är gudmor till det sjätte fartygen i Stenas IMOIIMAX-serie.
-
Hotfullt. Ägarbolaget till offshorefartyget Odin Viking vill försätta Viking Supply Ships A/S i konkurs.
-
SDA-teknik. En tjockolja som uppfyller svavelbestämmelserna inom SECA lanseras av Neste 2017.
-
Strategiarbete. Regeringen ger SCB i uppdrag att ta fram mer siffror om de maritima näringarna. Syftet är att kunna följa branschutvecklingen bättre.
-
Bäst i klassen. DNV GL och Sverige toppar listor från Paris MoU.
-
Debatt. Enligt europaparlamentariker Jytte Guteland (S) är det högst angeläget att få till ett internationellt rättsligt system för miljöskador orsakade av sjötransporter av farliga ämnen.
-
Kritik. Trafikutskottet kräver att regeringen omgående förbättrar sanktionssystemet för de som bryter mot svaveldirektivet.
-
Haveri. Vinden tog hytten men ingen kom till skada, förutom den norrländska färjan.
-
Varför behövs ETF? Kenny Reinhold, ordförande i Seko sjöfolk har nominerats till en styrkommitté i Europeiska Transportarbetare Federationen.
-
Störst. Kryssningsfartyget Harmony of the Seas levererades den 12 maj.
-
Kontraproduktiv? ICS arbetar för att EU ska ändra sina MRV-regler så att de är i linje med de som IMO tagit fram, annars kan de få en motsatt effekt för CO2-utsläpp.