Arkivbild på Romantika från en vacker sommardag 2016 i Stockholms skärgård.

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart | RoRo

Extrem våghöjd på norra Östersjön

Ett fönster till Tangobaren skadades på bil- och passagerarfärjan Romantika i den svåra sjögången natten mellan onsdag och torsdag.

Enligt Meteorologiska institutet i Finland var den signifikanta våghöjden på norra Östersjön under natten mellan onsdag och torsdag i samma storleksordning som det föregående rekordet från stormen Rafael den 22 december 2004, det vill säga 8,2 meter.

Upp till 15 meter

För norra Östersjön var förhållandena extrema, säger havsexpert Antti Kangas på Meteorologiska institutet till Sjöfartstidningen.

– Det var samma förhållanden och likadan sjögång som i december 2004, då de högsta enskilda vågorna var 14 meter. Nu uppskattar vi att de största vågorna hade en höjd på närmare 15 meter. Om de högsta enskilda vågorna är 14 eller 15 meter höga spelar egentligen inte så stor roll, förhållandena var de samma. Det viktigaste som vi tittar på är den signifikanta våghöjden. Vårt budskap är att det var likadana stormar vad gäller sjögången, säger han till Sjöfartstidningen.

De extrema våghöjderna uppmättes vid midnatt av en vågboj på norra Östersjön.

Fönster krossades

Färjetrafiken hade en tuff natt. Förutom förseningar på flera linjer och inställda anlöp till Åland erhöll Tallinks färja Romantika stormskador då radarantennen på backen slets loss och skadade ett fönster i en bar förut på däck 6. Det läckte även in en del vatten vid passagerarutrymmet vid däck 5. Färjan var på resa från Stockholm till Riga.

Incidenten, som inträffade under torsdagsmorgonen den 12 januari kring klockan 03.40, innebar ingen fara för varken passagerare eller fartygets säkerhet, meddelar Tallink Silja. Fönstret tätades provisoriskt och Romantika fortsatte sin resa mot Riga, dit hon beräknas anlända klockan 21 på torsdag kväll. Det är tänkt att hon avgår mot Stockholm vid midnatt.

Liknande händelse 2015

Tallink Silja undersöker vad som förorsakade händelsen och uppger att det troligtvis rör sig om en liknande händelse som inträffade ombord på systerfartyget Victoria I under december 2015. För att undvika att en liknande situation skulle uppstå omplacerades därefter den främre radarkonstruktionen på Victoria I och även Romantika till ett mer skyddat läge.

Hans Friberg, Fleet Operational Mangager/LDP, på Tallink Silja AB, säger till Sjöfartstidningen att Romantika hade senarelagt sin avgång från Stockholm för att undvika det värsta ovädret vid passagen av Sandhamn, där vindstyrkan var 25 meter per sekund.

Mindre förseningar

Jesper Waltersson, presschef på Stena Line, berättar att Stena Line drabbades av onsdagens oväder endast såtillvida att trafiken under dagen ställdes in på linjen Varberg–Grenå och att Stena Saga tvingades vända om ute på Skagerrak på sin tur från Oslo till Fredrikshamn.

– Sedan var det några mindre förseningar på övriga linjer.

Destination Gotland tog å sin sida det säkra före det osäkra och ställde in samtliga turer mellan fastlandet och Visby under onsdagen.