Sjöfarten i budgeten. Tonnageskatten och pengar till id-kontrollerna hör till glädjeämnena i 2017 års budgetproposition. Däremot blir det ingen anslagsfinansierad isbrytning.
Nyheter
-
-
Ledarskapspris. WISTA Sweden avslöjar vinnaren till WISTA Swedens Kompassros 2016 på Världssjöfartens dag i Norrköping den 29 september.
-
Hamnen växer. Om tio år ska den nya terminalen i Arendal stå klar, nu ska marknaden studeras för vilken hamnverksamhet som kan bli aktuell.
-
”Viktig satsning. ” Förutom en ny roro- och containerhamn ska även en logistik- och företagspark byggas på Norviksudden norr om Nynäshamn.
-
Utbildning. Antalet övergrepp på Tallink Siljas färjor ska minskas genom utbildningsinsatser.
-
”Engagerad. ” Gästades av prins Daniel som följt företaget sedan dess koncernchef David Kristensson utsågs till en av entreprenörerna i Prins Daniels Fellowship.
-
Blir rådgivare. Ekonomiskt pressade Viking Supply Ships byter vd och koncernchef.
-
Åttonde. Stena Immortal har nu levererats från det kinesiska varvet GSI.
-
Avyttrar. Konkurshotade rederijätten Hanjin tvingas nu sälja fartyg.
-
”Viktigt”. Stiftelsen Sveriges Sjömanshus utlyser forskningspengar om den omstridda 183-dagarsregeln.
-
Initiativtagare. Finlands Skeppsbefälsförbund ville göra något konkret för att trygga karriärvägen för unga finländska styrmän och tog initiativ till ett nytt avtal.
-
Marknaden redo. Bygget av en LNG-terminal i Göteborgs hamn kan starta nästa år.
-
SECA. Strängare regler har lett till minskade utsläpp av partiklar och svavel från sjöfarten.
-
Nytt avtal. I Finland ingås ett nytt avtal som gör det intressant för rederier att anställa juniorstyrmän från Finland i stället för att ta in arbetskraft från länder utanför EU.
-
Stor leverantör. Wärtsilä levererar bland annat huvud- och hjälpmaskiner till LNG-drivna tankfartyg för tre svenska rederier.
-
Två av fyra. Terntank har tagit leverans av Ternfjord, ett systerfartyget till Ternsund.
-
Förflyttningar. Tallink återinför i december trafik med två fartyg på linjen Stockholm–Riga.
-
Ratificerar. Finland har ratificerat och därmed kan ballastvattenhanteringskonventionen träda i kraft om ett år.
-
”Mycket pengar”. Sjöfartshögskolan i Kalmar och Chalmers i Göteborg har köpt in varsin LNG-simulator från norska Kongsberg.
-
Hur går det med bygget i Värtan? Ingrid Hansson, kommunikatör på Stockholms Hamnar, berättar om den nya passagerarterminalen.
-
"Svårförklarligt". Vakthavande befäl på Victoria tog ingen säker position under de senaste två timmarna innan grundstötningen i Kattegatt 2015.
-
Miljardinvestering. För att kunna ta emot större godsfartyg och behålla direktlinjer till andra världsdelar krävs en djupare farled in till Göteborgs hamn.
-
Konsekvenser. I Göteborgs Hamn blir containers från Hanjin stående i väntan på beslut.
-
Ny order. Meyer Turku får åter en stor beställning från Carnival.
-
Oroligt. Hanjin-konkursen skapar förseningar och oro på marknaden. Enligt den svenske agenten är det "en tuff situation".