”Akut problem. ” Indientrafiken begränsas av att farleden in till Göteborgs hamn är för grund, menar Leif Lund, vd för Freightman.
Nyheter
-
-
Blir aktieägare. Medarbetare på DFDS tilldelas var och en aktier till ett värde av drygt 13.000 kronor.
-
Höjning. Som tidigare aviserats höjs farledsavgifterna med åtta procent och lotsavgifterna med fem procent. "Vi är jättebesvikna" säger Pia Berglund, vd på Svensk Sjöfart.
-
Gasleverantör. Arbetet med den nya LNG-anläggningen fortskrider som planerat – driftstart beräknad till 2018.
-
Samarbetar. Viking Supply Ship avvecklar sina kontor i Ryssland och kommer i stället att bedriva sin framtida verksamhet i samarbete med rysk partner.
-
Media. Stenakoncernen ger sig in i mediebranschen när man investerar i mediakoncernen Stampen.
-
Biskaya. Finnlines och SOL samarbetar inom roro-trafik mellan Spanien och Göteborg med omlastning i Zeebrugge.
-
Vinnare. Jonas Backman framröstad till årets mest företagsamma person i Västra Götalands län.
-
Forskning. Vid ett seminarium på torsdagen redogjorde Lighthouse för pågående förstudier och berättade om nya förstudier.
-
Även 2017. Neste fortsätter att leverera lågsvavlig bunker till Tallink.
-
Byter plats. Omflyttning inom Tallink efter att Silja Europa återvänt till sin gamla linje.
-
Östersjön. Upphör att trafikera linjen Hangö-Rostock på grund av långvarig lågkonjunktur och alltför hård konkurrens.
-
Kompensation. Riksdagen godkände på onsdagen regeringens förslag om att kompensera transportörers kostnader för id-kontroller.
-
Goda erfarenheter. Mirva VG är systerfartyg till Eeva VG, som efter ett par månaders trafik visat sig ha en bränsleförbrukning i linje med testresultaten.
-
Debatt. Ulf Svedberg, f.d. lots och sjötrafikområdeschef och idag senior rådgivare på Sjöfartsverket, samt forsknings- och innovationskoordinator Fredrik Karlsson om lotsplikten igår, idag och imorgon. Läs och kommentera!
-
Expanderar. Öppnar kontor i den ”strategiska knutpunkten” Dubai och har därmed verksamhet i sex länder.
-
I hamn. Torrlastaren Asko har nu bogserats till Hässelby strand. Sjöpolisen utreder ärendet.
-
Varför behövs det sjöfartsskydd på passagerarfartyg även i nationell fart? Örlogskapten och civilekonom Peter Thomsson om att den förhöjda hotnivån kräver nya sjösäkerhetsregler.
-
Haveri. Liberiaflaggade Asko gick på fredagsmorgonen på grund utanför Hässelby i Mälaren. KBV på plats tillsammans med Sjöräddningssällskapet.
-
Riskbaserad. Transportstyrelsen vill göra lotsplikten mer enhetlig och anpassad efter farleder som förbättrats.
-
Replik. Påståendet om att Sjöfartsverket skickade sitt överskott till statskassan istället för att betala för framtida pensioner stämmer inte, enligt Sjöfartsverkets ekonomidirektör.
-
Båtförbindelse. Passagerarbåten Emelie transporterar Viking Line-resenärer mellan färjehamnen och Stockholms centrum.
-
Större. Efter testanlöp i simulator ger Sjöfartsverket grönt ljus för kryssningsfartyg med närmare 300 meters längd att besöka Malmö.
-
Till varv. Färjorna Aurora och Tycho Brahe går i nästa år till Oresund Drydocks för att konverteras till batteridrift.
-
Hybridfärja. Inom kort räknar Color Line med att välja vilket varv som ska bygga en ny färja för linjen Strömstad–Sandefjord.