Driver på. ICS, som representerar 80 procent av världshandelsflottan, vill se en snabbare takt i ratificeringen av bland annat Hongkong-konventionen.
Nyheter
-
-
Sanktioner. Vid en interpellationsdebatt framkom det att regeringen inom kort kommer med ett förslag på miljösanktionsavgifter för överträdelser av svaveldirektivet.
-
Replik. Joakim Ärlund, vd på Sveriges Hamnar, svarar på hamnfyrans ordförande Peter Annerbacks debattinlägg.
-
Massor av massor. Havs- och vattenmyndigheten överklagar mark- och miljödomstolens beslut om att placera muddermassor från Malmporten i en djuphåla.
-
Stor leverans. Wärtsilä har avtalat om en omfattande leverans av utrustning och system till det fartyg som Viking Line har beställt från Kina.
-
Skrubber och EGR. Nybyggen för Royal Arctic Line och Eimskip utrustas med MAN Diesel & Turbo-huvudmaskiner med EGR-teknik och skrubber.
-
Stor oro. En grupp riksdagsledamöter i Finland ser med oro på att fartygstrafiken mellan Finland och Sverige fördyras.
-
Släppte nyhet. På ett möte med Svensk Sjöfart avslöjades ett genombrott för tonneskattesystemet.
-
Ny typ av brygga. Tarbits senaste nybygge har levererats från varvet i Turkiet.
-
Nya isbrytare. Enligt Sjöfartsverket bör de nuvarande isbrytarna ersättas med nya.
-
Olycksstatistik. 106 personer omkom i sjöfartsolyckor 2016, visar Emsas sammanställning.
-
Nybygge. Northern Energy Supply har köpt en nybyggd tanker som just håller på att färdigställas på varv i Turkiet.
-
Dåligt samarbete. Askös grundstötning förra året berodde bland annat på det dåliga bryggsamarbetet, enligt SHK.
-
Besvikelse. En besviken sjöfartsbransch mottog på tisdagen beskedet om avgiftshöjningen och den nya modellen.
-
Morötter och piskor. En forskargrupp från VTI och GU har tilldelats över sex miljoner kronor för att forska om effektiva åtgärder för minskad miljöpåverkan.
-
Beslutat. Den nya avgiftsmodellen och de höjda farledsavgifterna träder i kraft vid nyår.
-
Frågor. Boriana Åberg (M) vill se mer sjöfartsforskning i Sverige.
-
Omformar. Stena Bulk genomför stora förändringar i organisationen och öppnar nytt kontor i Köpenhamn.
-
Startskott. Första biten räls i Kardonbanan lades under en byggstartceremoni i Norrköpings hamn.
-
Tuff marknad. Concordia Maritime visar upp negativa siffror för det tredje kvartalet, trots en högre intjäning för bolaget än för marknaden överlag.
-
Debattartikel. Hamnfyrans ordförande Peter Annerback föreslår bland annat att blixtsystemet behålls för att åter öka produktiviteten i Göteborgs containerhamn.
-
Nya växellådor. Baltic Princess tas ur trafik i början av 2018 för en sex veckors dockning i Polen.
-
Ökar. Bil- och busstrafiken minskar men godsmängden ökar mellan Helsingborg och Helsingör.
-
Halverade utsläpp. Ett av världens största containerrederier bygger 22.000 TEU LNG-drivna containerfartyg.
-
Nytt kapital. Majoritetsägaren Kistefos skjuter till kapital i krisdrabbade Viking Supply Ships.