Nu i ARA. Gasum har nu även möjlighet att utföra bunkringsoperationer i Rotterdam med LNG-fartyget Coralius.
Nyheter
-
-
Positiv trend. De senaste åren har trenden för det svenska fartygsregistret vänt till det bättre, konstaterar Trafikanalys i sin rapport om den svenska sjöfartens internationella konkurrenssituation.
-
Koks i lasten. För andra gången i år har stora mängder kokain hittats i containrar ombord på ett MSC-fartyg vid anlöp i Philadelphia. Nu förlorar rederiet sina tullprivilegier i USA.
-
Ny ostkustlinje. Unifeeder börjar köra ny containertrafik mellan Norrköping, Gävle, Gdansk och Gdynia i augusti.
-
Koldioxidneutralt. Maersk testar restoljor från livsmedelsindustrin som bränsle i pilotprojekt med den svenska klädkedjan.
-
Nytt nummer! I ett tjockt och somrigt nummer 6 av Sjöfartstidningen berättar vi om färjetrafiken runt Sverige, en räddningsövning i storlek extra large, 25-åringen Sirius Shipping och en massa annat.
-
#IamOnBoard. Med anledning av Day of the Seafarer kampanjar IMO och sjöfarten globalt för jämställdhet.
-
Ny verksamhet. AtoB@C börjar erbjuda hamnbogsering i den finländska hamnen Brahestad.
-
Negativ påverkan. Förorenat vatten från skrubbersystem har negativ effekt på flera havslevande organismer, visar IVL Svenska Miljöinstitutets tester.
-
Turnéstart. Sjöfartskonvojens första hamnstopp välsignades av både vädrets makter och Sjöfartsverkets GD Katarina Norén.
-
Stor affär. Över en natt har svenska holdingbolaget Maelir AB blivit största enskilda ägaren i ett av Östersjöns största färjerederier.
-
Minskade utsläpp. Meriaura Group i Åbo rekommenderar att rederiets fartyg inte längre ska dumpa svart- och gråvatten i havet.
-
Svensk. Wallenius Wilhelmsens biltransportfartyg Traviata, det andra fartyget i Hero-klassen, har nu fått sin svenska flagga hissad.
-
Ansluten. Silja Serenade och Silja Symphony är de första två fartygen att koppla upp sig på Värtahamnens nya högspänningsanläggning.
-
Samverkar. Rederierna i Finland och Svensk Sjöfart, tillsammans med flera andra organisationer i Sveriges och Finlands sjöfartsindustri, inleder ett nytt samarbete för att nå klimat- och miljömål.
-
JO-kritik. Justitieombudsmannen kritiserar Medlingsinstitutet för bristande opartiskhet i en artikel om hamnkonflikten.
-
Volontärarbete. Ytterligare två matroser från Stena Line har valt att arbeta som volontärer ombord på sjukhusfartyget Africa Mercy. Stena Line är en av Mercy Ships sponsorer.
-
Saltsjön. Wallenius Lines, känt för sina stora biltransportfartyg, visar en dold sida och har förvärvat det kulturarvsklassade ångfartyget Saltsjön.
-
Ägarens ansvar. I och med att det grundstötta fartyget Bonita nu tömts på sitt bränsle, avslutar Kustbevaknikngen sitt uppdrag. Att nu dra loss henne är ägarens ansvar.
-
Omprövas. Mark- och miljööverdomstolen ska pröva Preems tillstånd att bygga ut sitt raffinaderi i Lysekil. Tillståndet har överklagats på grund av de ökade CO2-utsläpp som utbyggnaden medför.
-
Vakten somnade. Orsaken till gårdagsmorgonens grundstötning i Vänern var att vakten somnat. Ingen i besättningen skadades men fartyget står hårt på grund.
-
Hårt på grund. Kustbevakningen uppger att lastfartyget står hårt på grund och att risken i nuläget är låg för ett oljeutsläpp.
-
Grundstötning. Ett torrlastfartyg har gått på grund i Vänern tidigt i morse.
-
Oroande attacker. Flera fartyg attackerade och nu uttrycker ICS stor oro för vad som händer i Omanbukten mellan Förenade Arabemiraten och Iran.
-
Förvärv. Bränsleföretaget Smart Energy tror på högre rater på råoljemarknaden och köper en aframaxtanker.