Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart | Miljö | Skeppsbyggnad

Nybygget på allas läppar

Hype eller inte – Viking Grace kommer med mycket nytt och är definitivt värd all uppmärksamhet

Det är inte varje dag nybyggda passagerarfartyg sätts i trafik på Sverige. Det kan vara en orsak till att introduktionen av Viking Grace minsann inte lidit av brist på publicitet. Både bland branschfolk och en bredare allmänhet har fartyget väckt betydligt mer uppmärksamhet än någon annan färja, inte minst tack vare fartygets miljöanpassade tekniska lösningar med bland annat LNG-drift.

Sociala medier

Internet och sociala medier har spelat en viktig roll i att bygga upp ett exceptionellt stort intresse för Viking Grace. Hon har givetvis en egen webbplats, men också en officiell Facebookprofil, flera beundrarsidor på Facebook och är även aktiv på Twitter. För att inte tala om alla inlägg och artiklar som skrivits om fartyget på nätet i bloggar och andra sammanhang. Efter överlåtelsen den 10 januari 2013 gjorde Viking Grace två kortare kryssningar för inbjudna gäster – en från varvet till Åbo hamn den 11 januari och en till skärgården utanför Åbo följande dag.

Exklusiv specialkryssning

När Viking Line senast introducerade nybyggen i trafiken mellan Sverige, Åland och Finland på 1980-talet och i början av 1990-talet var det brukligt att jungfruresorna enbart var för inbjudna gäster. Redaren Carl Bertil Myrsten brukade till och med visa upp sina färjor i hemmahamnen Slite. Med Viking Grace skapade Viking Line en egen exklusiv produkt av jungfruresan. Den såldes som en unik specialkryssning, där ombordservering inkluderades. Förutom rederiets inbjudna gäster medföljde därför även betalande passagerare.

– Både kunderna och personalen var nöjda med jungfruresan, berättar Johanna Boijer-Svahnström, informationschef på Viking Line.

Jungfruresan gav också personalen möjlighet att bekanta sig med sin nya arbetsplats med ett färre antal passagerare innan trafiken kom igång för fullt. Enligt Johanna Boijer-Svahnström är bokningsläget nämligen exceptionellt bra.

– Bokningarna kom igång direkt när vi släppte dem i höstas för att det har pratats så mycket om henne. Det överraskade oss nästan att man i ett så tidigt skede bokade så mycket, säger Johanna Boijer-Svahnström.

Hög komfort

Innan jungfruresan inleddes den 13 januari döptes fartyget i Åbo hamn av konstnär Ann-Charlotte Nordström, hustru till Lars G. Nordström som ingår i Viking Lines styrelse.

Efter dopet avgick fartyget till Stockholm, där hon visades upp under följande dag och tog ombord passagerare från Sverige. Under dagen besöktes fartyget bland annat av Sveriges miljöminister Lena Ek, som var imponerad av Viking Lines miljösatsning.

– Det de har gjort är en absolut genombrottsteknik som är en världsnyhet, kommenterade miljöministern fartygets LNG-drift i ABC.

De första intrycken av Viking Grace är att fartyget erbjuder många nya och spännande miljöer. Inredningen är av kryssningsfartygsstandard och under jungfruresan var det nog inte många passagerare som kom att tänka på att de var ombord på ett fartyg som också ska transportera last- och personbilar. Viking Grace är anmärkningsvärt fri från vibrationer och buller. I nästa nummer av Sjöfartstidningen kommer fartyget att presenteras ingående.

Kommentarer

  • Fritz Klyka

    Fulare båt får man leta efter. Hon är säkert fin invändigt, men utvändigt? Negativ akter som upptas av två stora gastankar och något slags torn. En märklig skorsten och en överbyggnad som får en att tänka på LEGO. Nä. Jag lär inte springa benen av mig för att åka med detta schabrak. Då föredrar jag hellre de äldre färjorna med deras öppna väderdäcksarrangemang. Måste kännas bra instängt på Grace.

    • Pär-Henrik Sjöström

      Rätt lyckad exteriör tycker jag själv faktiskt, påminner ganska mycket om kryssningsfartyg. Gastankarna på akterdäck är givetvis ganska dominerande när man ser henne akterifrån. Hon har väldigt mycket öppen däcksyta längst upp. Dessutom är de publika utrymmena fina med stora panoramaförnster.

      • Fritz Klyka

        Nåja. Det är väl en fråga om tycke och smak. Tycker att de kunde ha byggt in tankarna på något sätt. De ser lite malplacerade ut. Men det kanske är en säkerhetsfråga.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.