Sea Cargos fartyg Bore Bay i Bergens hamn som är en av flera hamnar som nu får direktkoppling till Göteborgs hamn.

Fotograf: Sea Cargo AS

Kategori: Kortsjö

Ny fartygslinje knyter Göteborg till Norge

En ny fartygslinje kommer att knyta Göteborg till det industritäta norska västlandet via hamnarna i Stavanger, Bergen, Sunndal och Ålesund, skriver Göteborgs hamn i ett pressmeddelande. Linjen kommer att starta vid årsskiftet och når också polska Swinoujscie.

Bakom den nya linjen står det norska rederiet Sea-Cargo, med huvudkontor på den norska västkusten.

– Den här linjen är en unik satsning med många ben att stå på vad gäller volymunderlag. Vi har en industriell volym i botten som gör satsningen möjlig och vi har fått ett överväldigande gensvar från marknaden. Nu ser vi fram emot att koppla upp mot Göteborgs hamns linjenät och komma igång med trafiken, säger Tore Knudsen, Director Shipping Division på Sea-Cargo, i pressmeddelandet.

Startar kontor i Göteborg

I samband med trafikstarten väljer Sea-Cargo också att starta kontor i Göteborgs hamn för att komma närmare verksamheten.

Trafiken är helt ny för Göteborgs hamn. Sea-Cargo är också ett nytt rederi för hamnen.

– Här pratar vi om gods som tidigare transporterats på väg i stor utsträckning, som nu fått en hållbar kortsjö-lösning. Vi är glada att kunna bredda vårt erbjudande som hamn med hjälp av en ny aktör i hamnen som skapar nya möjligheter för många, säger Jacob Minnhagen, Senior Market Development Manager på Göteborgs Hamn AB, i pressmeddelandet.

I Göteborgs hamn kommer fartygen att hanteras av Logent Ports and Terminals, som driver en av hamnens fyra roro- och bilterminaler. Med den nya trafiken ser man en möjlighet att ytterligare höja värdet av terminalen som en ”one-stop-shop” för såväl korta som långa rutter i hela världen.

”Minskar risken för skador”

– För vår del innebär den nya linjen stora möjligheter att erbjuda mer än bara stuveritjänster till rederiet. Vår Container Freight Station hanterar gods såväl med gaffeltruck som lyfttruck och kompletterar på så sätt sjötransporten med lagerhållning för import- och exportgods. Med färre hanteringar och möjlighet till dedikerade för- och vidaretransporter med bil eller tåg minskar risken för skador såväl som belastning på både miljö och infrastruktur, säger Richard Hjertquist, Site Manager på Logent Ports and Terminals i Göteborg, i hamnens pressmeddelande.

Den nya linjen kommer att trafikera Göteborg varje vecka.