Fotograf: Stena Line

Kategori: Fartygsutrustning

Nu ska Stena Lines AI-system börja tala med varandra

Stena Lines AI-satsning kräver att alla system talar med varandra. Nu tar rederiet hjälp av teknikföretaget Semcon för att strukturera all data. 

Stena Line har kommit långt i sin satsning på att bli det rederiet självt kallar ”världens första kognitiva färjerederi”. I dag har Stena Scandinavica, Stena Danica och Skåne redan fått det bränslebesparande AI-systemet Stena Fuel Pilot installerat. Samtidigt pågår arbetet för fullt med AI-assisterade system för allt från biljetthantering och kundservice till hur många köttbullar restaurangerna måste laga och hur mycket öl som lär säljas i butikerna ombord. 

Gemensamt språk

För att inte alla de olika digitala systemen ska bli isolerade öar måste de kunna kommunicera med varandra genom ett gemensamt semantiskt lager. Med ett sådant på plats kan all befintlig data på ett smart och effektivt sätt kopplas samman med den som behöver tillgång till dem, oavsett om det är en människa eller en annan avancerad AI-lösning.

I ett pilotprojekt har Stena Line nu gett teknikföretaget Semcon i uppdrag att utveckla en nödvändig och smart datahanteringslösning för rederiets nuvarande och framtida AI-projekt.

Tillgängliggöra

Carl-Johan Aldén, Global Business Director Digital Solutions på Semcon, säger i ett pressmeddelande att projektet är spännande och ligger rätt i tiden.
– Vi på Semcon besitter en kombination av expertkompetenser inom informationshantering och AI. Det gör att vi kan skapa smarta datahanteringslösningar som möjliggör nya digitala tjänster. 

Lars Carlsson, Head of AI på Stena Line och Visiting Professor at Centre for Machine Learning Research, University of London, säger att det ska bli spännande att se vilka nya värden de kan skapa tillsammans med Semcon.

– För att lyckas krävs det att vi strukturerar och tillgängliggör all vår data och kunskap. Det kan exempelvis handla om finansiella och operationella data.