Fotograf: Maersk Line

Kategori: Container | Hamn/Logistik | Skeppsbyggnad

Monster på väg till Göteborg

I sommar kommer världens största containerfartyg att börja anlöpa Göteborgs Hamn. Fartyget ska sedan trafikera rutten Asien-Europa med direktanlöp till och från Göteborg.  

Det är ett riktig monsterfartyg som ska börja anlöpa Göteborg. Med en kapacitet på 18.000 TEU, en längd på 400 meter och en bredd på 59 meter kommer det att få en lastkapacitet som är 16 procent större än dagens största containerfartyg, Emma Maersk.  

Det ännu odöpta fartyget är det första i den klass som rederikoncernen Maersk Line valt att kalla för Triple-E, vilket står för ”Economy of scale, Energy efficient and Environmentally improved”. Det håller just nu på att byggas klart på varvet Daewoo i Korea där det ska avgå på sin jungfrutur i slutet av juni. I slutet av augusti beräknas det anlöpa Göteborg. 

Fler monster på väg

Enligt rederiet Maersk Line är detta det första av tjugo ytterligare likadana Triple-E-fartyg som kommer att levereras under en tvåårsperiod. Under 2013 kommer fem fartyg att levereras. 

I ett pressmeddelande skriver man att det nya fartyget har en innovativ design som kommer att resultera i miljömässiga vinster och stordriftsfördelar. Bland annat uppges fartyget vara utrustat med ett betydligt större lastrum, vilket innebär att det kan lasta 2.500 containers mer än Emma Maersk.

– Fartyget kommer att släppa ut 50 procent mindre CO2 än snittet på fartygen på Europa-Asien rutten. När det inte längre är i drift, kommer allt material att kunna återanvändas tack vare ett koncept som vi kallar cradle-to-cradle passport. Det är ett dokument som detaljerat beskriver allt material på fartyget, för att kunna återvinnas så effektivt som möjligt, säger Christian Juul-Nyholm, Skandinavienchef för Maersk Line.

Enligt Maersk Line är Triple-E fartygen designade för att kunna opereras på ett så effektivt sätt som möjligt. Istället för en stor motor och en propeller, som de konventionella fartygen har, så är Triple-E designat med två mindre motorer och två propellrar var. Dessutom är fartygen utrustade med maskineri och skrov som är anpassat för ”slowsteaming”, vilket innebär att man har en lägre fart, något som i sin tur ger en avsevärt bättre prestanda som förbättrar bränsleekonomin.

Har provats i simulator

Som Sjöfartstidningen tidigare skrivit har Göteborgs Hamn tillsammans med Maersk Line, SSPA och Chalmers programmerat in fartygets data i en simulator på institutionen för sjöfart och marin teknik på Lindholmen. För att fartyget ska kunna anlöpa på ett säkert sätt testkörs det sedan en tid tillbaka av lotsar och bogserbåtar.

– Testkörningarna går bra och nu känns det väldigt roligt att det vi simulerat blir verklighet. Vi står redo att välkomna den nya generationens fartyg, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn AB, i ett pressmeddelande.

Exporten från Sverige består till stor del av papper, trävaror, stål och industrikomponenter. Importen består mest av kläder, elektronik, livsmedel, möbler och allt annat som vi konsumerar.

– Det är positivt för svensk industri med ökad kapacitet på direktlinjerna mellan Sverige och Asien. Här ökar handelsflödena medan Europa fortfarande har en svagare tillväxt, säger Magnus Kårestedt.

 

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.