Marco Polo vid Remontowa.
Remontowa

Marco Polo i trafik

TT-Line har introducerat ropax-färjan Marco Polo i sin trafik mellan Trelleborg och Klaipeda, Litauen.

Relaterade artiklar

Cypernregistrerade Marco Polo (ex Barbara Krahulik, Espresso Ravenna, Via Ionio) är det senaste tillskottet i TT-Lines flotta. Fartyget köptes av TT-Line Baltic Ferry Service GmbH & Co KG i fjol och har enligt rederiet sedan slutet av 2019 uppgraderats på varvet Remontowa i Gdansk, Polen, för att motsvara TT-Lines GreenShip-standarden för hållbarhet. Bland annat har färjan utrustats med hybridskrubber och fått en andra bogpropeller för förbättrad manövrering i hamn.

Tidigare i Medelhavet

Marco Polo byggdes av varvet van der Giessen-de Noord i Nederländerna 1993 som Via Ionio och har gått i trafik i Medelhavet. Hon kommer nu huvudsakligen att trafikera TT-Lines linjenät till Klaipėda i Litauen med upp till fyra avgångar per vecka.

Lastkapaciteten är 1.780 filmeter på tre däck. Totalt kan Marco Polo ta 215 passagerare. Fartyget har 78 hytter med sammanlagt 208 bäddar. Dessutom har passagerarna tillgång en cafeteria-restaurang, reception med ombordshop och en panorama-lounge med havsutsikt och integrerad barnhörna.

Andra Marco Polo

TT-Line har tidigare haft en inhyrd färja med namnet Marco Polo som 1992 gick i trafik på den då nya linjen Trelleborg–Rostock.

– TT-Line utökar sin flotta med färjan Marco Polo till följd av den ökande efterfrågan på södra Östersjöns transportmarknad. Vi är oerhört glada över att vi hittade den här färjan som lätt kan integreras i vår flotta, säger Bernhard J. Termühlen, vd för TT-Line i ett pressmeddelande från Trelleborgs Hamn AB.

Sju färjor

Trelleborgs Hamn AB ser positivt på TT-Lines utveckling med ytterligare en färja och den ökade möjligheten att resa mellan Trelleborg och Litauen. TT-Line har nu totalt sju färjor i trafik i Trelleborgs Hamn till och från Tyskland, Polen och Litauen.