Fotograf: ChrisPsi

Kategori: Miljö | Passagerarsjöfart

Lyckat försök med elfärjor

För två år sedan installerade Färjerederiet eldrift via kabel på linfärjan Saga i Hamburgsund. Testet visade sig gå bra och nu ska fler färjor konverteras.

– Det är ett mycket glädjande resultat som visar att man kan åstadkomma mycket med teknisk utveckling i kombination med mod att våga pröva nya vägar, säger Lars Nilsson, miljöchef på Trafikverket.

Anledningen till att han är så nöjd är för att färjan Saga på Hamburgsundsleden, enligt Färjerederiet, ska ha minskat sitt CO2-utsläpp med hela 90 procent, jämfört med dieseldriften den tidigare gick på.

Fortsätter konvertera färjor

Dieselförbrukningen på Hamburgsundsleden har logiskt sjunkit drastiskt. Från en medelförbrukning per år på 38.900 liter miljödiesel ner till cirka 4.000 liter 2013 och cirka 2.000 liter 2014.

Elkonverteringen på Hamburgsundsleden var ett test. Men nu konstaterar Färjerederiet att det egenutvecklade systemet har varit pålitlig. Därför kommer de gå vidare och konvertera ännu fler linfärjor runt om i Sverige. I december installerades eldrift på Malöleden och nästa på tur är Kornhallsleden.

Kommentarer

  • Haldor

    208Kwh på två år! Det var billigt!

  • Håkan Nilsson

    Det har nog blivit lite fel på prefixen borde nog vara mega inte kilo, bortsett från detta bra ide men vad räknas in i 20 ton co2 för eldrift.

    • Adam Bergman

      Det är nog mycket möjligt att du har rätt. Jag har gick på Trafikverkets egna siffror, men ska dubbelkolla de under morgondagen.

      Angående vad som ingår i CO2-utsläppet vid eldrift är det det genomsnittliga CO2-utsläppet för elproduktion i Sverige.

  • El vän

    Hej
    Detta måste vara framtiden särskilt med ärjor som går i sådan kort trafik känner bara till västkusten men Kornhall, Flatön, Marstrand m.m. är alla kandidater för denna trafik förstår inte att man inte redan har installerat.

  • Framtiden

    Härligt! Äntligen något positivt för vårt klimat, som kommer bli katastrofalt för kommande generationer om vi inte aggressivt genomför liknade projekt. Nu ska Trafikverket bara öka takten x10 och snabbt informera EU så att det blir lag av det på sträckor där det är möjligt.

  • Vindelvän

    Finfint! Bra miljöval med eldrivna färjor! Återstår för Trafikverket att likt Wallenstam, Polarbröd, Ikea, Google m fl försäkra sig om miljövänlig vindel.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.