Skrubbern installeras på Langh Ships torrlastfartyg Laura.

Fotograf: Langh Ship

Kategori: Fartygsutrustning | Miljö

Langh Ship utvecklar skrubber

Det finländska familjerederiet Langh Ship ansåg att offerten var överprissatt och utvecklade egen closed loop-skrubber som dessutom uppges fungera.

Sedan i våras har prototypen till Langh Ships egen skrubberkonstruktion varit i bruk på rederiets torrlastfartyg Laura. Rederiets kommersiella direktör Laura Langh-Lagerlöf är mycket nöjd med resultaten, speciellt eftersom det verkar som om ingen tillverkare hittills kunnat presentera en closed loop-skrubber som fungerar klanderfritt.

– Anläggningen varit i bruk hela tiden sedan i våras och fungerar perfekt, kanske till och med bättre än vad vi vågat hoppas på, säger hon.

Innan dess var rederiet ute i god tid och bad in anbud för skrubberinstallationer.

– Vi fick en offert på en skrubber för EUR 5,5 miljoner, färdigt installerad på Laura. När vi byggde själv blev det nog hälften billigare, avslöjar Hans Langh, vd för Langh Ship.

Vattenreningen svårast

I utvecklingsarbetet har rederiet utnyttjat det kunnande och de metoder för rening av förorenat tvättvatten som systerföretaget Industri- och fartygsrengöring Hans Langh sysslat med i årtionden.

– Det är i vattenreningssystemet som vår expertis verkligen kommer fram. Vi använder liknande metoder som Industri- och fartygsrengöring använder på landsidan. Vi har bara placerat reningsutrustningen i en container på däck för om överbyggnaden, säger Laura Langh-Lagerlöf.

Själva skrubbern är installerad i skorstenen på Laura och den rymdes in i befintliga utrymmen. Den har placerats så lågt som möjligt för att inte påverka fartygets stabilitet i någon högre grad.

– Vi satsade på att den skulle ta så lite utrymme som möjligt. Speciellt jämfört med en torrskrubber är den mycket mindre. Med effekten 5.800 kW är skrubbern 2,5 meter i diameter och sex meter hög, beskriver Laura Langh-Lagerlöf.

Sjö- och flodvatten

Vatten för processen tas in i Torneå och Terneuzen, som är fartygets ändhamnar i dess trafik för Outokumpu.

– Vi har ingen evaporator ombord, men det är så sött vatten i både Torneå och Terneuzen att vi tar det direkt från sjön. Det går åt mellan två och tre kubik per dygn, säger Hans Langh.

Prototypen är byggd av Langh Ship med hjälp av underleverantörer.

– Nu letar vi efter en samarbetspartner som är intresserad av den här tekniken och kan tillverka den. Själva har vi inte möjlighet, men vi kanske hinner bygga anläggningar till våra egna båtar, säger Hans Langh.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.