Viking Sky assisterades av offshorefartyget Normand Ranger på resan till Kristiansund.

Fotograf: Sjøfartsdirektoratet/Erik Johan Landa

Kategori: Haveri | Passagerarsjöfart

Lågt oljetryck bakom blackout

Den direkta orsaken till att maskinerna på kryssningsfartyget Viking Sky stannade på Hustadvika i lördags var lågt oljetryck.

I samarbete med fartygets klassningssällskap Lloyd’s Register och rederiet Viking Cruises har Sjøfartsdirektoratet i Norge hittills lyckats klarlägga att det var lågt oljetryck i huvudmaskinerna som förorsakade en blackout på Viking Sky i hårt väder lördagen den 23 mars på Hudstavika utanför norska västkusten.

Viking Sky anlände på onsdagen till Kristiansund för reparationer efter att ha fått tillstånd från Sjøfartsdirektoratet för denna resa.

Inom fastställda gränser

Enligt Sjøfartsdirektoratet var smörjoljenivån i tankarna relativt låg men inom fastställda gränser när Viking Sky kom ut på Hustadvika. Tankarna är utrustade med nivåalarm som inte utlöstes innan fartyget kom till den svåra sjögången på Hustadvika. Den grova sjön medförde troligtvis så kraftiga rörelser i tankarna att tillförseln till smörjoljepumparna förhindrades. Detta utlöste larmet om lågt smörjoljetryck, vilket ledde till att maskinerna kort därefter automatiskt stoppade.

Säkerhetsmeddelande

Sjøfartsdirektoratet har utarbetat ett generellt säkerhetsmeddelande där de ber alla rederier vidta nödvändiga försiktighetsåtgärder för att säkra tillförsel av smörjolja till motorer och andra kritiska system under förväntade väderförhållanden. Detta bör göras i samarbete med motorleverantören och tas in som en del av fartygets riskutvärdering i säkerhetsledningssystemet.

Går igenom procedurer

”Vi sätter stort värde på den snabba och effektiva undersökningen som Sjøfartsdirektoratet har gjort, och vi förstår och erkänner vad de kommit fram till. Vi har inspekterat nivån i smörjoljetankarna på alla våra systerfartyg och vi går nu igenom våra procedurer för att säkra att detta problem inte ska uppstå på nytt. Vi kommer att fortsätta samarbeta med våra partners och tillsynsmyndigheter för att stödja dem i deras pågående undersökningar”, meddelar rederiet i ett officiellt uttalande.

”God dialog”

Sjøfartsdirektoratet meddelar att man är i kontinuerlig dialog med rederi och klassningssällskap och berömmer samarbetet.

”Vi följer upp det pågående arbetet för att reparera skador på fartyget. Samtidigt vill vi fortsätta den goda dialogen med klass, rederi och haverikommission för att avslöja bakomliggande orsaker och identifiera åtgärder i anslutning till detta”, meddelar Sjøfartsdirektoratet.