Arkiv
-
-
Ryska Sovcomflot beställer två isbrytande supplyfartyg från Arctech Helsinki Shipyard Oy i Helsingfors. Ordern är värd USD 200 miljoner...
-
Wilh. Wilhelmsen har via ett japanskt exportavtal säkrat lånefinansering om USD 232 miljoner för två roro-fartyg som just nu byggs på japanska Mitsubishi Heavy Industries. Fartygen ska levereras 2011 och 2012. Löptiden för lånet är tolv år.
-
-
DFDS beställer två nya roro-fartyg för leverans 2012, kontraktsvärdet är EUR 128 miljoner. 80 procent av finansieringen sker via...
-
-
-
-
-
-
-
Svitzer förbereder en utflaggning av sina svenskflaggade bogserbåtar. – Vi har meddelat våra anställda och facken för att vi ska...
-
Regeringens utredare vill att arbetsmarknadens parter ska lösa frågan om rederiernas bemanningskostnader. Men inga förhandlingar har inletts – regeringen...
-
Utredningen om svensk sjöfarts konkurrensförutsättningar får tung kritik i ett särskilt yttrande. – Det finns flera frågetecken som måste rätas...
-
-
-
Vid årsskiftet avvecklas Rederinämnden, som är den myndighet som hanterar sjöfartsstödet. Funktionen förs i stället över till Trafikverket. Samma öde drabbar för övrigt också Rikstrafiken, som bland annat handlar upp Gotlandstrafiken.
-
Bulkfartyget Heroic är det sista stora fartyget som byggs vid ett danskt varv. Heroic, skrov nr 232, levererades från Odensevarvet och är den sista enheten i en serie om sex capesize bulkfartyg för två grekiska rederier.
-
Göteborgs Hamn har skrivit ett 25-årigt koncessionsavtal med DFDS och C. Ports för driften av roro-terminalen med start i januari 2011.
-
-
-
-
Strax efter midnatt den 9 oktober utbröt en kraftig brand på ropax-färjan Lisco Gloria under en segling mellan Kiel och Klaipeda – 236 passagerare samt besättning fick evakueras. 23 passagerare fick uppsöka läkarhjälp, men ingen ska ha fått livshotande skador.
-