Hemmahamn Slite. Fartyg med brokig bakgrund sätts i finländsk kusttrafik och blir ett nytillskott i svenska handelsflottan.
Arkiv
-
-
Deklarerar optioner. Godby Shipping förlänger kontrakten för sina två uteseglare i Karibien respektive Medelhavet.
-
Ännu ett fartyg levererat. Inväntar två fartyg till innan sommaren och har dessutom skrivit en avsiktsförklaring om sex ytterligare produkttankers.
-
Många inblandade. Myndigheternas utredning ska ge en bild av saneringsarbetet och hur man kan agera bättre nästa gång.
-
Mycket forskning på gång. En bättre dialog mellan forskare, branschen och beslutsfattare var temat för årets Lighthouse-seminarium.
-
Skeppshypotek är på g. Rekord, bra vinst och mer vill man göra.
-
Kostnader bakom bytet. Kronkursen och konkurrenternas lönenivå tvingar Viking bort från Sverige.
-
”Oerhört allvarligt. ” TT-Line tar en befälhavare ur tjänst efter att han varit märkbart påverkad i tjänsten.
-
Upptaxeras med betydande belopp. Tvingas betala svensk skatt plus skattetillägg efter Skatteverkets granskning av arbetsgivaren Lupin Shipping.
-
Satsa brett. Det är viktigare att satsa på ett brett stöd än på ett internationellt register menar Trafikanalys i ny rapport om den svenska sjöfartens konkurrenssituation.
-
SECA i fokus. Positionerna är låsta om svavelreglerna. Maria Wetterstrand är för, industri och sjöfart är emot.
-
Ny utredning ställer ultimatum. Om inga nya slussar byggs till år 2030 måste de befintliga slussarna i Trollhätte kanal stängas för handelssjöfarten.
-
Inväntar utredning. Marknadsför sig ihop med Lysekil som bästa hamnen för de kommande järnmalmsleveranserna från Bergslagen.
-
"Många utmaningar. " Fartygsrockad på Silja Line innebar byte av både besättning och flagg på mindre än två veckor.
-
Historiskt svag fraktmarknad. Färre råvarutransporter och minskad kolimport resulterade i minskad omsättning och försämrad lönsamhet.
-
Kostnaderna ökar. Det är inget drömresultat Viking Line Abp publicerar i sitt bokslut för 2012, men det är ändå positivt.
-
Farligt gods. LNG-transporter genom Stockholm välkomnas inte av alla, men kan i framtiden istället komma att transporteras sjövägen.
-
Växer inom offshore. Ökade orderingången med 45 procent till EUR 1.453 miljoner på en i övrigt svag totalmarknad.
-
Onormalt många olyckor 2012. Transportstyrelsen rekommenderar branschen att upprätta förslag till handlingsplan.
-
Friar myndigheterna. Biträdande JO konstaterar att inget fel begicks när problemfartyget Onyx tilläts lämna Finland.
-
Vill erbjuda alternativ till pirateri. Stena går samman med en rad andra storbolag och satsar pengar på utveckling i Somalia.
-
Siktar på ropax. Nordlandia är ingen långsiktig lösning och behöver ersättas. Men först måste marknadsläget bli bättre och fraktnivåerna öka.
-
Projekterar nya. Scandlines inleder ett nytt projekt för att förnya tonnaget på färjeleden Gedser–Rostock.
-
Nydöpt. Stena Sunrise är namnet på Stena Bulks senaste tillskott till fartygsflottan – en Suezmax-tanker på 158.000 dwt.
-
Bransch i förändring. Inte ens de största varven i Sydkorea och världen undgår att känna Kinas styrka. Samsung verkar dock inte alltför oroliga och tänker utnyttja läget.