Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart

Baltic Princess igång på tuff linje

Före detta Tallinnkryssaren Baltic Princess är igång på sin nya linje Stockholm–Åland–Åbo, enligt många den tuffaste färjelinjen över Ålands hav.

Tallink-ägda Silja Line genomförde en fartygsrockad i januari. Silja Europa på linjen Stockholm–Åland–Åbo bytte plats med Baltic Princess på 22-timmarskryssningarna från Helsingfors till Tallinn. Att färjor byter linjer är inget ovanligt, men denna operation omfattade även byte av besättning och flagg.

– Det har varit en stor operation som inte gått i en handvändning. Vi har givetvis gjort förberedelser i flera månader. Besättningarna bytte vi jämnt mellan fartygen så att Silja Europas gamla besättning tog över Baltic Princess, berättar Ilkka Maunula, en av befälhavarna som flyttat över från Silja Europa till Baltic Princess.

Utmaningar

När Silja Europa lämnade Åbolinjen den 20 januari sammanstrålade hon med Baltic Princess i Tallinn. Besättningarna byttes och Silja Europa gick den 23 januari i trafik på sin nya linje under estnisk flagg. Baltic Princess fick finländsk flagg med Mariehamn som hemmahamn. Innan hon sattes i trafik på Åbolinjen dockades hon i Nådendal.

– Det gav oss tid att bekanta oss med fartyget i fred och förbereda allt, säger Maunula.

Ändå menar han att en vecka kändes som en ganska kort tid.

– Ett nytt fartyg med nya utrymmen och ny utrustning innebär givetvis många utmaningar för besättningen. Men vi hade den fördelen att Galaxy redan tidigare gick på Åbolinjen. Vi hade folk ombord där under flera resor för att bekanta sig med henne i förväg, vilket underlättade märkbart eftersom de i princip är systerfartyg. Totalt oförberedda var vi alltså inte och allt har nu kommit igång bra.

Enligt Maunula var det okomplicerat att överföra fartyget från estniskt till finländskt register.

– Själva flaggbytet var inte invecklat. Det gick smidigt och krävde inga betydande ändringar.

Baltic Princess avgick för första gången från Åbo den 1 februari. Hon är insatt på kvällsavgång från Åbo, som är den intressantaste för den finländska kryssningsmarknaden. Det svenskflaggade systerfartyget Galaxy avgår på kvällen från Stockholm. På passagerarsidan innebär Baltic Princess ingen kapacitetsökning men däremot ökar hon Siljas lastkapacitet på Åbolinjen.

Modernare bryggutrustning

För däcksbefälet har det inte varit några större problem att sätta sig in i den nyare navigationsutrustningen.

– Navigationssystemet är modernare, men av samma tillverkare, så grundprinciperna är desamma. Det går snabbt att lära sig den eftersom logiken är densamma som på Silja Europa, påpekar Maunula.

Han säger vidare att Baltic Princess har utomordentligt goda egenskaper i skärgård och är mycket kursstabil. Hon har dessutom mindre vindyta än Silja Europa, vilket är en fördel i hamnarna.

– Baltic Princess har också en något högre marschfart än Silja Europa. Detta ger en bättre marginal att ta igen eventuella förseningar.

Tuff linje

Med fem hamnanlöp per dygn, av vilka de längsta är drygt en timme, är rytmen på Åbolinjen hektisk. Ilkka Maunula berättar att Baltic Princess därför har tre befälhavare som avlöser varandra med en veckas intervall.

– På Åbolinjens färjor har vi en vecka arbete och två veckor ledigt.

Kommentarer

  • Magalan

    Hej jag åkte med baltic princess 5 våningen de va svårt att somna motorn trumade på metal som slogs mot skrovet kan vara från bil däck men annars en fin resa

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.