”Stolta i dag”. Tre av rederierna inom Gothia Tanker Alliance sätter svensk flagg på sina nybyggen.
Arkiv
-
-
Ny prismodell. Många rederier drabbas hårt när Stockholms Hamnar nästa år inför sin nya prismodell för hamn- och skärgårdstrafiken.
-
Sanktioner. Vid en interpellationsdebatt framkom det att regeringen inom kort kommer med ett förslag på miljösanktionsavgifter för överträdelser av svaveldirektivet.
-
Dåligt samarbete. Askös grundstötning förra året berodde bland annat på det dåliga bryggsamarbetet, enligt SHK.
-
Besvikelse. En besviken sjöfartsbransch mottog på tisdagen beskedet om avgiftshöjningen och den nya modellen.
-
Tuff marknad. Concordia Maritime visar upp negativa siffror för det tredje kvartalet, trots en högre intjäning för bolaget än för marknaden överlag.
-
Byggprojekt. Transporter sjövägen påverkas negativt av allt färre kajplatser i Göteborgs innerhamn.
-
"Fel väg". Skogsindustrierna och annan basindustri riktar skarp kritik mot Sjöfartsverkets förslag som leder till höjda avgifter.
-
Pilotprojekt. Finland vill komplettera sitt maritima kluster med att även omfatta återvinning när ett fartyg når slutet av sin livscykel.
-
Kritik. Den nya avgiftsmodellens fokus på Sjöfartsverkets ekonomi framför miljönyttan uppskattas inte av branschen.
-
Närsjöfart. Skärgårdsredarnas leverantörsmässa besöktes bland annat av Mattias Landgren, infrastrukturministerns statssekreterare.
-
Miljövänlig. Göteborg får nästa år sin första eldrivna älvskyttel. Den nya färjan ska trafikera sträckan Stenpiren och Lindholmspiren.
-
Maskinlärning. Samarbete mellan Rolls-Royce och Google Cloud är ett steg i utvecklingen av autonoma fartyg.
-
Stiger. Farledsavgiften höjs nästa år med nio procent, samtidigt införs den nya avgiftsmodellen.
-
Läge att satsa. Näringslivets transportråd tycker att det nu borde vara läge för infrastruktursatsningar, något man inte tycker prioriteras i budgetpropositionen.
-
Positiv framtid. Den nyligen presenterade budgetpropositionen skapar tillfälle för ett transportlandskap i framkant, enligt Ostkusthamnar i samverkan.
-
Drabbat näringsliv. Hamnkonfliktens konsekvenser är stora, både vad gäller ekonomi och miljö, säger John Wedel på Business Region Göteborg som analyserat konflikten.
-
Miljötema. Regeringens budgetproposition innehåller flera glädjeämnen för den maritima näringen.
-
Fortsätter hoppas. Ingen fördjupning av farleden i Göteborg i transportplanen, men hamnvd:en Magnus Kårestedt tror ändå på positivt besked till våren.
-
Slussar. I den nationella transportplanen för 2018-2029 finns satsningar på bland annat slussarna i Trollhättan.
-
Komplicerat. Erik Möller på Stena Bulk berättade på Svensk Sjöfarts frukostseminarium hur blockchain fungerar.
-
Nybygge. Brittany Ferries har tecknat charteravtal med Stena Line om ett av rederiets nybyggen.
-
Digitalisering. Blockchain var ett av ämnena som diskuterades på Transporteffektivitetsdagen på Lindholmen.
-
Nya storägare? Börsmeddelande ger upphov till spekulationer om en eventuell storaffär med Tallink-aktier.
-
Almedalen. Onsdagsseminariet som berörde hamnkonflikten lockade en rekordstor publik. Frustrationen är stor sedan medlingen nu strandat.