Backar. Viking Line visar upp ett sämre rörelseresultat för de nio första månaderna, jämfört med 2016.
Arkiv
-
-
Mer kapacitet. Genom att förlänga Finntide med 30 meter ökar fartygets lastkapacitet med 1.000 filmeter.
-
10+1. Wallenius Wilhelmsen Logistics ASA inför tio befintliga fartyg och ett nybygge i det svenska tonnageskattesystemet.
-
Potential. Roro är en stark sektor i Norden där containeriseringsnivån inom styckegodstrafiken är lägre än på många andra håll.
-
Rundat regelverket? ACL utreds för brott efter att de skrotat två svenskflaggade fartyg i indiska Alang.
-
Byter ägare. Leftinger & Johansson köper tillsammans med vd:n Gunnar Jansson CA Clase Invest AB.
-
Driver på. ICS, som representerar 80 procent av världshandelsflottan, vill se en snabbare takt i ratificeringen av bland annat Hongkong-konventionen.
-
Massor av massor. Havs- och vattenmyndigheten överklagar mark- och miljödomstolens beslut om att placera muddermassor från Malmporten i en djuphåla.
-
Stor leverans. Wärtsilä har avtalat om en omfattande leverans av utrustning och system till det fartyg som Viking Line har beställt från Kina.
-
Skrubber och EGR. Nybyggen för Royal Arctic Line och Eimskip utrustas med MAN Diesel & Turbo-huvudmaskiner med EGR-teknik och skrubber.
-
Stor oro. En grupp riksdagsledamöter i Finland ser med oro på att fartygstrafiken mellan Finland och Sverige fördyras.
-
Ny typ av brygga. Tarbits senaste nybygge har levererats från varvet i Turkiet.
-
Nya isbrytare. Enligt Sjöfartsverket bör de nuvarande isbrytarna ersättas med nya.
-
Morötter och piskor. En forskargrupp från VTI och GU har tilldelats över sex miljoner kronor för att forska om effektiva åtgärder för minskad miljöpåverkan.
-
Beslutat. Den nya avgiftsmodellen och de höjda farledsavgifterna träder i kraft vid nyår.
-
Frågor. Boriana Åberg (M) vill se mer sjöfartsforskning i Sverige.
-
Nya växellådor. Baltic Princess tas ur trafik i början av 2018 för en sex veckors dockning i Polen.
-
Ökar. Bil- och busstrafiken minskar men godsmängden ökar mellan Helsingborg och Helsingör.
-
Halverade utsläpp. Ett av världens största containerrederier bygger 22.000 TEU LNG-drivna containerfartyg.
-
Nytt kapital. Majoritetsägaren Kistefos skjuter till kapital i krisdrabbade Viking Supply Ships.
-
Nyförvärv. Stena RoRo chartrar tillbaka Hammerodde till Færgen till september 2018.
-
Avgiftshöjningarna. Läs om höstens hetaste samtalsämne inom sjöfarten i vårt digitala specialnummer!
-
Ny terminal. Öxelösunds Hamn har planer på att bygga en LNG-terminal.
-
Växer stadigt. Karlskronavarvet, som nu ägs Saab Kockums, tror på hundratals nyanställningar de kommande två åren.
-
Forskarpengar. Trafikverket kommer de närmaste tolv åren att satsa mångmiljonbelopp på fossilfria godstransporter.