Alla stora svenska isbrytare ute. Sjöfartsverkets isbrytarledning förutspår en normal isutbredning i vinter.
Arkiv
-
-
"Ökar vår konkurrenskraft. " Inseglingen till Trelleborg blir säkrare och innebär också att hamnen ta emot större fartyg.
-
Borrfartyg kräver mycket el. ABB börjar leverera kompletta elsystem till sju borrfartyg i år.
-
Poppis utbildning. Teknik till sjöss lockar danska ungdomar
-
Värre än befarat. Ett komplicerat jobb väntar innan Emma Maersk kan sättas in i trafik igen. Bland annat har en aktre sidopropeller skadats.
-
Oroväckande utveckling. Piraterna utanför Västafrika tycks vara betydligt mer aggressiva än de som verkar i farvattnen utanför Östafrika.
-
Flytande naturgas är inne. Företagen som planerar en LNG-terminal i Göteborgs Hamn hävdar att redareintresset redan är stort.
-
Försenad haveriutredning får kritik. ICS är inte nöjd med italienska myndigheters arbetstempo.
-
"Stor efterfrågan. " Polferries fördubblar trafiken mellan Ystad och Swinoujscie och förstärker därmed Ystads ställning i kampen om Polentrafiken.
-
Dyrare kanalfärd retar redare. Samtidigt som Suezkanalens administration redovisar vikande trafiksiffror meddelar myndigheten att avgifterna höjs.
-
Framåt på flera fronter. Växer starkt framförallt när det gäller bilimport, färjetrafik och transitlagring av oljeprodukter.
-
Eftertraktad arbetsplats. Nästan 3.000 förhoppningsfulla slåss om 300 utannonserade tjänster.
-
"Kommer slå hårt mot nordisk sjöfart. " Arbetsgrupp ska undersöka de ekonomiska följderna och den miljömässiga nyttan av svavelreglerna.
-
Spökfartyg. Ingen bryr sig om Lyubov Orlova som ensam och obemannad driver omkring i den nordatlantiska kylan.
-
"Inkörsport till Fjärran Östern. " Golden Stena Bulk blir namnet på den nya alliansen mellan Stena Bulk och palmoljejätten Golden Agri.
-
Marin forskning kräver fartyg. Nu kan Stockholms Universitet byta ut trotjänare mot nytt fartyg.
-
Emmas burkar måste bort. Enligt Maersk Line var det aldrig någon fara att jättefartyget skulle sjunka i Suez-kanalen, men en skadad bogpropeller skapar logistiska problem.
-
Förlängd charter. Pallas Groups torrlastare Pallas Ocean fortsätter att segla för Thunbolagen.
-
Isbrytande skärgårdsfärja. Ett unikt koncept som kombinerar passagerartrafik med oljesanering introduceras i en nybeställd färja i Finland.
-
Havens gigant på G. Göteborgs Hamn kan komma att få besök av Maersk Lines nya Triple-E-klass, världens största containerfartyg.
-
Nytt objekt måste passa. Efter att ha sålt sitt äldsta fartyg har Lundqvist inga konkreta planer på att köpa en ersättare, men följer kontinuerligt med utbudet på marknaden.
-
Sjöfartsskydd till klassen. Nu lägger regeringen förslag om att tillsynen av sjöfartsskyddet ska kunna utföras av andra än Transportstyrelsen.
-
Förlorar på sjöfart. Nordea levererar resultat som gläder analytikerna, men sjöfarten är ingen bra affär
-
Helsingborg tog bananerna. Efter mer än 100 år flyttar Chiquita bananimporten från Göteborg till Helsingborg.
-
Modulbyggd färja till Vättern. Färjetrafiken i Vättern ska få en ny, större färja. Eftersom den blir för stor för Göta Kanal byggs den i moduler.