Fotograf: Jan Ahlbäck

Kategori: Torrlast | Haveri

Nordanvik under reparation

Trafikstarten för det svenskflaggade cementfartyget Nordanvik har skjutits upp på grund av maskinhaveri.

Meningen var att Nordanvik efter ett varvsbesök i Polen skulle börja distribuera cement från Finncements anläggning i Pargas i finländsk kustfart. Nu ligger hon emellertid i Pargas för reparation.

– Jag kan inte ännu säga något om när hon är i trafik, säger Petri Teräväinen, transportsamordnare på Finncement, till Sjöfartstidningen.

– För närvarande pågår reparationer, men det går inte ännu att uttala sig om tidtabellen. Men vår cementtrafik fortsätter normalt med cementfartyget Envik tills vidare, försäkrar han.

Meningen är att Nordanvik ska ersätta Envik. Nordanvik är på 5.700 DWT och levererades 2002 av ett turkiskt varv.

Överhettning

MRCC Turku meddelade senaste torsdag, den 4 april, att en överhettning av huvudmaskinen på Nordanvik förorsakade en farlig incident i Åbolands skärgård. Cementfartyget Nordanvik var på resa till Pargas efter ett varvsbesök i Polen då lotsen meddelade om ett maskinhaveri i skärgården på torsdag morgon och fartyget blev liggande i rännan.

Rökutveckling uppstod i maskinrummet på grund av att huvudmaskinen överhettades, upplyser MRCC. På torsdagskvällen bogserades Nordanvik till cementhamnen i Pargas av bogserarna Ajax och Iso-Pukki. Räddningsverkets MIRG-team (Maritime Incident Response Group) tryggade fartygets säkerhet, uppger man vidare.

Kommentarer

  • Båtarna blir bara sämre...

    Båt byggd i Turkiet. För fart i is? Knappast troligt. Hade båten varit byggd för isgående så hade inte huvudmaskin blivit överhettad. För det finns inget som är så enkelt som att kyla en huvudmaskin med iskallt vatten. Bara vattnet kommer fram till växlaren…

  • Pär-Henrik Sjöström

    Enligt klassificeringssällskapet Bureau Veritas byggdes hon av YILDIRIM GEMI INSAA SAN. A.S, ISTANBUL (TUR), Date of Build: 25 Feb 2002. Hon har isklass IA, uoppger BV vidare.

    • Båtarna blir bara sämre...

      Spelar ingen roll om man har IA. Har man inte byggt sjövattenintaget så att man kan undvika igensättning så kommer överhettningen som ett brev på posten, eller åtminstone som brev brukade göra. Många isgående fartyg byggs med slingor i kölen och har därmed slutna system. Detta kan knappast vara fallet här.

  • Anonym

    Fartget har ett keel laid date som är: 1989-11 och är launched 1991-10 som Mironych! Ombyggd 2002!

  • Anonym

    Vattenkokare ser helt annorlunda ut!

    Chiefen.

  • Anonym

    Fartyget är byggt i sovjet 1989 som aldrig blev färdigbyggt. Men byggdes färdigt på 2000 talet. Nu ligger hon i Pargas, Finland med maskinhaveri. Reparationen väntas ta 14-15 veckor.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.