Grundstötning. TT-Lines ropaxfärja Marco Polo gick på grund utanför Karlshamn under söndagsmorgonen. Samtliga passagerare har evakuerats. Diesel och olja har läckt ut i havet och nu har en förundersökning om brott mot sjölagen inletts av Kustbevakningen.
Arkiv
-
-
EU-uppdrag. Erik Froste, rederichef på Trafikverket Färjerederiet, har fått ett EU-uppdrag att hjälpa till i Ukraina med rådgivning inför en återuppbyggnad av hamnen i Odessa.
-
Konkurs. Bolaget bakom segelfartyget Tre Kronor af Stockholm har försatts i konkurs. Nu ska fartyget säljas till en ny ägare genom ett konkursbo.
-
Örlogsbesök. Det brittiska hangarfartyget HMS Queen Elizabeth anlöpte Göteborgs hamn under fredagsförmiddagen. Det är ett av de största örlogsfartyg som någonsin besökt Sverige.
-
Premiäranlöp. Under tisdagseftermiddagen anlöpte nybyggda containerfartyget Laura Maersk Göteborgs hamn. Fartyget är världens första metanoldrivna containerfartyg och döptes för en knapp månad sedan i Köpenhamn.
-
Nedläggning. Stena Line har beslutat att dra in sin färjelinje mellan Nynäshamn och Hangö i Finland. Det meddelade rederiet under fredagen. Huvudorsaken är bristande efterfrågan från bolagets fraktkunder.
-
Ny teknik. Sveriges första system för automooring där fartygen sugs fast med vakuum. Det är vad Stockholms Hamnar investerat i för att hantera Finnlines nybyggen i Kapellskär. Resultatet är både minskade utsläpp och en säkrare arbetsmiljö.
-
Slussprojekt. En ny slussled i Trollhättan med kortare byggtid, mindre klimatpåverkan och minst påverkan på sjöfart och näringsliv. Det är fördelarna med alternativ Nord som nu förordas av Trafikverket och Sjöfartsverket.
-
Nedläggning. Det norska rederiet Fjord Line meddelade i veckan att de lägger ner sin färjelinje mellan Strömstad och Sandefjord. Totalt varslas 220 anställda om uppsägning.
-
Teknikproblem. FRS Baltic har avslutat sin säsongstrafik mellan Trelleborg och Sassnitz tidigare än planerat. Det beroende på brist på reservdelar till fartyget Skane Jet.
-
Fartygsdop. Under onsdagen döpte Finnlines sitt nybygge Finnsirius i Nådendal. Det är det första fartyget av två i rederiets nya superstarklass för linjen mellan Kapellskär, Långnäs och Nådendal.
-
Charteravtal. Furetank har ingått ett femårigt charteravtal med norska olje- och gasbolaget Equinor för sitt fartyg Fure Vinga.
-
Orderbok. Svenska rederier beställer fartyg som aldrig förr – eller åtminstone mer än på länge. Just nu finns 62 fartyg i order i den lista över nybyggen med koppling till Sverige som Sjöfartstidningen årligen sammanställer. Bara i år har 20 nya ordrar offentliggjorts.
-
Ny teknik. Metanslip är ett känt problem vid användning av LNG som bränsle. Men nu har Wärtsilä tillsammans med Furetank utvecklat två olika tekniker som kan reducera metanutsläppen på befintliga fartyg med upp till 50 procent.
-
DSM2023. En av delarna av DSM2023 är Safety Meet som under tisdagen hade temat säkerhet kring framtidens bränslen.
-
DSM2023. Årets upplaga av Donsö Shipping Meet har dragit igång. Under måndagen arrangerades visningar av ett flertal fartyg i hamnen på Donsö, bland annat på Tern Island.
-
DSM2023. Under söndagen seglade Ostindiefararen Götheborg från sin hemmahamn vid Eriksberg till Donsö i Göteborgs södra skärgård där nu Donsö Shipping Meet står för dörren. Sjöfartstidningen fick följa med på resan.
-
Resultat. Under fredagen släppte Viking Line sin halvårsrapport för första halvan av 2023 där rederiet redovisar ett bättre resultat än förväntat. Nu skruvar bolaget upp resultatutsikterna för hela året.
-
Kryssningstrafik. Nu har Konkurrensverket gett sitt godkännande för samarbetet mellan Gotlandsbolaget och Viking Line kring fartyget Birka Stockholm.
-
Gotlandstrafiken. Underlaget för upphandlingen av Gotlandstrafiken för fartyg och drift från år 2027 har presenterats av Trafikverket. Myndigheten ställer nu skarpare krav kring trafikens klimatpåverkan, trafikens roll för totalförsvaret och kring biljettpriser och överfartstider.
-
Nybyggen. Efter några tuffa år har vinden vänt för Swede Ship Composite i Hunnebostrand. Donationer på över 100 miljoner har gjort att Sjöräddningssällskapet kunnat lägga en order på 13 nya sjöräddningsbåtar.
-
Bogserbåt. Världens första hybridelektriska bogserbåt som kan köras på metanol får Göteborgs hamn som bas. Det stod klart under torsdagen när Svitzer inledde den andra fasen av utvecklingsarbetet av bogserbåten som väntas tas i bruk under 2025.
-
Hjälp i nöden. Viking Line har erbjudit Destination Gotland hjälp med plats till resenärer som blivit strandsatta efter problemen med färjan Drotten. Rederiet har erbjudit 200 passagerarplatser på Viking Cinderella.
-
Nybygge. Arbetet med att bygga Terntanks första av de tre beställda hybridtankfartygen med vindassistans är nu igång. Nyligen inleddes en steel cutting av det första fartyget.
-
Teknikproblem. Ett fel på drivlinan har tvingat Destination Gotland att ta färjan Drotten till varv i Danmark, mitt under avslutningen på årets högsäsong.