Mer gas. Finska staten stöder etablering av flera mindre LNG-terminaler för att möjliggöra användning av LNG som fartygsbränsle.
Arkiv
-
-
Ingen vanlig last. Dockwise har fått i uppdrag att transportera bort Costa Concordia från vrakplatsen – i mitten av april börjar arbetet.
-
Bottenproblem. Efter att hamnen fått reducerat ledgångsdjup tvingades man utföra ett så kallat ramningsarbete.
-
Ersättnig. Royal Arctic Line beställer fem nya fartyg för att ersätta äldre tonnage och en kraschad beställning.
-
Facket kritiskt. Sjöbefälsföreningen tycker det är beklagligt att sjöbefäl jagas av Skatteverket men medger att det finns fall där befälen gjort fel.
-
Alternativt bränsle. Svenska AGA Cryo har levererat LNG-systemet till vad som sägs vara världens första bogserbåt som drivs på flytande naturgas.
-
Fartyg på ingång. Laurin Maritime beställer två kemtankers från Kina för leverans 2015 med option på ytterligare två fartyg.
-
Fortsatt tufft läge. Genom en nyemission på SEK 150 miljoner hoppas det ansträngda rederiet kunna betala av sina kortfristiga skulder.
-
Ytterligare alternativ. Allt färre banker lånar ut pengar till shipping, ett nytt norskt alternativ ska vända trenden.
-
Greenpeace-aktivist. Riskerar 15 års fängelse efter att ha deltagit i en protestaktion mot rysk oljeutvinning i Arktis.
-
Mer mat till sjöss. Världshandeln med livsmedel har ökat kraftigt det senaste decenniet och sjöfarten står för en stor del av transporterna.
-
Stolt ägare. Stolt Tankers visar vinst för första gången på flera år och låter joint-venture beställa ett fartyg till.
-
Nya ägare. DNV Petroleum Service är inte längre en del av DNV som fortsätter sin omstrukturering.
-
Trådlöst. VTT i Finland utvecklar trådlöst nätverk för att förbättra effektiviteten i PSA Singapore Terminals.
-
Zebron-fallet. Kommer troligen också att åtalas för brott mot fartygssäkerhetslagen efter att framfört fartyget trots nyttjandeförbud.
-
Bulk på börs. Christen Sveaas tar sitt Oslorederi Western Bulk tillbaka till börsen igen.
-
Prisad. Karolina Kjellgren, Vice President och Head of Sweden branch för Wallenius Wilhelmsen Logistics, tilldelas Wista Swedens Kompassros.
-
Svångremmen dras åt. Stena Line ska spara upp emot 1,5 miljard till 2015 för att kunna generera vinst. Hur många av de tusentals anställda som får gå är oklart.
-
Hamn. Helsingborgs Hamn skriver avtal med MacAndrews – från början av oktober börjar rederiet trafikera hamnen veckovis.
-
Ny TC. Dennis Maritime hyr in holländska torrlastaren Jennifer Benita.
-
Åter i bruk. Reparationerna av sydslussen i Brunsbüttel är slutförda och nu står nordslussen i tur.
-
Leverans 2015. Floatels femte nybygge kommer att sysselsättas på Ichthys-fältet norr om Western Australia.
-
APM satsar pengar. Skyltningen ska bli bättre, fler ska få varselkläder och trafikslagen ska skiljas åt ännu mer.
-
"Ovanlig åtgärd". Maersk Line-chartat fartyg saknar obligatoriskt ITF-avtal. Ingen lastning eller lossning får göras.
-
MBL-förhandlar. Eckerö Shipping kallar berörda fackförbund till samarbetsförhandlingar på grund av planerade fartygsförsäljningar.