Kattegatterminalen. Hallandshamnar växer och utökar arbetstider och personal i Kattegatterminalnen i Halmstad. Nu har hamnen blivit fjärde största containerhamn.
Arkiv
-
-
Bildspecial. Idag anordnades Sjöfartens dag på Åland för 14:e året och cirka 70 utställare fanns på plats för att knyta kontakter.
-
Kvar vid Danmarkskajen. För andra sommaren i rad stannar Stena Carisma kvar vid kaj under sommarens högsäsong.
-
Eftermontering. Alfa Laval ska leverera system för barlastvattenrening till containerrederiet MSC. Ordern värd omkring 230 miljoner kronor.
-
Ökad tillväxt. Klassningssällskapet DNV GL Group gör ett stabilt första finansiellt år efter sammanslagningen mellan DNV och GL.
-
Miljöteknologi. Finnlines har nästan slutfört den första etappen av sitt treåriga, 100 miljoner euro stora investeringsprogram i miljöförbättrande åtgärder.
-
Byter fartyg. Polferries har ersatt Scandinavia med den större färjan Wawel på linjen Nynäshamn–Gdansk.
-
Ny transportmöjlighet. Wasa Line och Green Cargo samarbetar för att knyta samman färja, godståg och lastbil.
-
”Finansierar sig självt”. Ett femtiotal organisationer och myndigheter har lämnat in sina synpunkter kring ett svensk tonnageskattesystem.
-
Mellan Genua och Palermo. Åländska Miranda avlastar italienska GNV:s färjor under sommarsäsongen.
-
Färre passagerare. Passagerarvolymerna har minskat, men lönsamheten har förbättrats under första kvartalet, uppger Tallink Grupp AS.
-
Skrubberinstallation. Wagenborg låter installera hybridskrubber på två roro-fartyg i trafik mellan Sverige och nordsjöhamnar.
-
Första inline. Royal Caribbean låter installera den första inline-skrubberanläggningen av Alfa Lavals skrubbersystem PureSOx.
-
Ingen efterfrågan. CMP:s satsning på pråmskyttlar mellan Malmö och Köpenhamn blev en flopp. Efterfrågan har varit så dålig att projektet nu läggs ner.
-
Levereras 2019. Royal Caribbean beställer ett fjärde fartyg av Quantum-klass från Meyer Werft i Papenburg.
-
Första och andra. Mein Schiff 4 är Meyer Turkus första leverans, men det andra fartyget i en serie på fyra.
-
Gemensam portal dröjer. Single Window, det gemensamma fartygsrapporteringssystemet för medlemsländernas nationella myndigheter som EU krävt, blir inte klart i tid.
-
Modernisering. Byte av reglersystem för framdrivningen utgör sista etappen i livstidsförlängningen av isbrytarna Atle och Frej.
-
Samarbete Göteborg-Hamburg. Göteborgs Hamn har blivit medlem i Port of Hamburg Marketing. Medlemskapet ska ge Göteborgs hamn ett större nätverk.
-
”Bra för kontinuiteten”. Viking Supply Ships förlänger kontraktet med Sjöfartsverket för driften av myndighetens fem isbrytare i sju år framöver.
-
Ny bolagsordning. Viking Supply Ships AB minskar nettoomsättningen men förbättrar resultatet något första kvartalet 2015.
-
Gammal konflikt. Iranska myndigheter har släppt det tidigare beslagtagna containerfartyget Maersk Tigris.
-
Yngre och större. Stena Line byter ut Stena Scanrail mot Ask i samband med att de tvingas flytta från Frihamnen i Göteborg.
-
Fartyg och flygplan. Kustbevakningen har fått tillstånd av Regeringen att hjälpa till med flyktingsituationen i Medelhavet. Väntar på besked från Frontex.
-
Extrem. Årets isvinter är nu officiellt över – en isvinter som började sent, slutade tidigt och innebar ovanligt få insatser.