Höghastighetsfärjan HSC Express.

Fotograf: Gotlandsbåten

Kategori: Fartygsaffärer | Passagerarsjöfart

Gotlandsbåten vill flagga svenskt

Under sommarsäsongen 2016 inleder Gotlandsbåten trafik mellan Västervik och Visby med en snabbgående katamaran som kan lasta både personbilar och bussar. Förhoppningen är att fartyget ska få svensk flagg och svensk besättning.

Gotlandsbåten AB:s styrelse meddelar att man nu har hittat ett lämpligt fartyg för kommande sommarsäsonger. Det nya rederiet Nordic HSC AB köper högfartsfärjan Express, som till slutet av september fortsätter sin nuvarande trafik för P&O Ferries mellan Larne i Nordirland och Troon i Skottland. Huvudägare för Nordic HSC AB är Ralph Axelson och fartyget ägs för närvarande av Buquebus.

Överlåtelse på hösten

Ralph Axelson, som även är vd för Gotlandsbåten, säger till Sjöfartstidningen att fartyget troligtvis kommer att tas över under oktober 2015. Därefter kommer hon att uppgraderas innan trafiken för Gotlandsbåten inleds.

– Hon går i trafik för P&O fram till sista september. Utgångsläget är att hon behåller namnet Express även i vår trafik. Fartyget är säkrat, nu börjar jobbet med att bygga upp en organisation igen för Gotlandsbåten och detta räknar vi vara klara med framåt september/oktober.

Sommarlinje

Express kommer att segla mellan Västervik och Visby. 

– Det är en sommarlinje. Som vi har kommunicerat tidigare, så kommer trafiken att pågå under juni till augusti. Exakt vilka datum är inte klart än, upplyser Ralph Axelson.
Under resten av året kommer Express sannolikt att vara upplagd.

Kajplats i Visby

Ralph Axelson säger att det inte borde uppstå några problem med kajplats i Visby.

– Där finns det saker kvar att diskutera. Regionen sa i november att dom kommer att ge tillträde till ett annat rederi, att hamnen måste öppnas upp för flera.

Svensk flagg

Nordic HSC AB planerar att registrera Express i Sverige.

– Målet är att ha svensk flagg på fartyget. Hon kräver en besättning på runt 20 personer inklusive catering och det är en väsentlig skillnad mot en traditionell bilfärja. Ur den aspekten blir det en lättare besättning än på det fartyg vi hade för avsikt att hyra in sommaren 2014.

Bilresenärer

Express är byggd 1998. Fartyget har kapacitet för cirka 900 passagerare, 200 bilar och 4 bussar. Hon är 91 meter lång och 26 meter bred. Farten är närmare 40 knop men i Gotlandstrafiken kommer hon att köra i cirka 30 knop.

– Vår huvudsakliga målgrupp blir bilresenärer, säger Ralph Axelson, och fortsätter:

– Det känns fantastiskt roligt att det har kommit så här långt, men det är mycket hårt arbete kvar med saker som vi tar upp med hamnar och med hela Gotlandsbåtens organisation som ska byggas upp.

Kommentarer

  • Anonym

    Kör så det ryker!

  • Billigt

    Hoppas GB överväger att pröva Nyn-Vis också någon gång…

  • Anonym

    På tiden att DG får konkurrans! Hoppas priserna sänks!
    Id

  • Anonym

    Är rederiet medvetna om vad det kostar att operera ett sådant fartyg, eller får även de bidrag från staten?

  • GP

    Låter bra med svensk flagg. Lika villkor för alla. Då må jag önska dem lycka till, hoppas dom hittar en bra besättning som får jobba på bra och rättvisa villkor. Men med en del höga sossar i ryggen kan dom väl inte göra annat…

  • Nils Nordenbrink

    Svar till Anonym: Gotlandsbåten får inga bidrag från staten eller kommuner.

  • A Stålberg

    Klart att dom inte får bidrag från staten, det är ju inte samma typ av trafik.

  • wille

    den flatbottnade ekan kan väl lägga till i inre hamnen,nu behövs ju inte pråmen

  • A Ståhlberg

    Såja Wille, sitt ner i båten. Inget fel på fartyget men bara för att har möjlighet att köpa en Maserati så betyder det inte att du kan köra den, eller hur. Den enda med erfarenhet av rederiverksamhet har försvunnit så nu när de äntligen fått ta på en verklig båt så saknas ledningen

  • KOL

    Bra val av fartyg, en gammal Katamaran – hur måga vevaxlar har de bytt hittills?
    Buquebus ville inte ens köra den själva, hyrde ut den och köpte en Austal till sin Spanien operation. Ur miljö synpumkt är det underligt att de får köras överhuvud taget och fantasktiskt att de får köras i Östersjön.

  • pisse stink

    ingen behaglig överresa, skumpa fram i 30 knop. Ingår njurbälte?

  • Anonym

    hur ser utsläppskraven ut för detta fartåk

  • stink i norden

    Så dj……a ful båt Ingen stil alls

  • Lamholt Jansson

    Kör halva priset minst mot DG om ni vill ha kunder

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.