Fotograf: Göteborgs Stad.

Kategori: Politik | Hamn/Logistik | Juridik

Protester mot Göteborgs lågbro

Göteborgs Stad har bestämt sig för att bygga en stor lågbro över Göta Älv – beslutet kommer att överklagas av bland annat Redareföreningen.

För ungefär 1,5 år sedan beslutade trafiknämnden i Göteborgs Stad att den nya bron över Göta Älv skulle få en segelfri höjd på 13 meter, och i går cementerades beslutet ytterligare när vinnaren i arkitekttävlingen presenterades – ett förslag som inte avviker från planerna på en lägre segelfri höjd än dagens 19,5 meter.

”Förödande konsekvenser”

”Sveriges Redareförening med flera anser att det förslag som innebär att en låg bro ska byggas över Göta älv kommer att få förödande konsekvenser för vattenvägen. Sjöfarten via Göta älv hindras därmed att fungera på bästa möjliga sätt. Dessutom kommer såväl kollektivtrafiken i staden som den sjöfartsberoende industrin utmed Göta älv och runt Vänern att drabbas”, skriver Sveriges Redareförening, Erik Thun AB, Ahlmark Lines och Surte Åkeri i en skrivelse till byggnadsnämnden i Göteborgs Stad några dagar innan vinnaren i arkitekttävlingen presenterades.

Inget tillstånd

Göteborgs stad ansökte redan i somras hos Mark- och miljödomstolen om att få bygga en 13 meter hög bro. Något avgörande därifrån finns ännu inte men skulle kommunen få klartecken där lär det beslutet överklagas.

– Självklart kommer vi att överklaga om domstolen ger tillstånd till en låg bro, säger Sveriges Redareförenings vd Christer Schoug till SVT:s Västnytt.

Tidigare förslag underkändes

Mark- och miljödomstolen underkände 2010 Göteborgs planer på en låg cykelbro över Göta Älv, vilket av somliga ses som ett tydligt tecken på att inte heller den nu presenterade bron kommer att godkännas. Den då aktuella bron var dock betydligt lägre, endast 6,5 meter.

Den nya bron med arbetsnamnet Arpeggio har ritats av DISSING+WEITLING Architecture, LjusArkitektur, ELU och Leonhardt Andrä und Partner. Den kommer att ersätta den nuvarande Göta älvbron med en segelfri höjd på 19,5 meter som byggdes 1939. Den nya bron ska enligt planerna stå klar 2021.

 

 

 

Kommentarer

  • Svenne

    Sjöfarts staden Göteborg dör mer och mer

  • EoLus

    Spelar det nån roll….Med Göteborg Energis vindkrafts”park” i Gbgs insegling, med säkerhetsavstånd – internationellt på på ca 3,5 – 4 km (ca 2 nm)(Rotterdam) är hamnen ändå död. Varken blå Maerskbåtar från östern eller feedertrafik eller Stena-färjor lär kunna passera säkert. Då spelar det ju ingen roll vilken höjd en bro har… Vindkraftmöllornas höjd skall bli ca 190 m – dvs högre än ”pylon-pelarna” på Älvsborgsbron – med vackert roterande blad, dubbla röda blinkande toppljus, Breda Reflex markeringar, som lyses upp av farledsljusen och månljus (fina nätter) – på en f.d. soptipp med miljöfarligt avfall (”HAKE-FJORDS-TIPPEN”) – och fiskeområdet ”Danska Liljan”. Göteborgs Kommun och Energi, puhhh….. http://www.raddagoteborgsskargard.se – så får ni se!

  • Anonymous

    Hur är det möjligt att ansvariga politiker kan fatta ett beslut som påverkar hela Mellansverige? Det är fruktansvärt skamligt av Göteborg! Vad är det för fel?

  • Kalle Berntson

    När man läser Sveriges Historia så lär man att massor av människor får sätta livet till för att Sverige vill ha en öppning åt väst.
    Nu bestämmer denna ”öppning” sig för att blockera sjöfart.
    Det är ju inte bara en skam utan ochså en miljö och handels förorättning.

  • Kalle Berntson

    Rekommendation till: Göteborgs Politiker, Trafik och Hamn ansvariga.
    Sätt er/dig. Var och en, inte i grupp, i en bil och kör sedan till Rotterdam ( i Holland).
    Väl där, kör en sväng på båda sidor om älven ( Rhen ). Korsa den gärna på flera ställen, över och under, kör ut till ”Europort”.
    När ni väl kommer hem kan ni sitta ner och prata igenom era intryck om: Resväg, Lastbilstrafik, Biltrafik, Vägskyltning, ”Väg-dragning”, och hur man kan bygga. Hamn och dess funktioner. Älv och dess funktioner.
    När ni väl är klara med era tankar kanske ni är redo för konsultation med Tyskar och Holländare.
    När ni väl är klara med det så kanske ni kan besluta om Vägar , Hamnar och dess funktioner.

  • Don Cabrón

    Detta bevisar ju bara ännu en gång att Göteborgare saknar all kontakt med verkligheten….

  • JB

    Tyvärr ligger Göteborgs öde i händerna på ”oäkta göteborgare” med 2 skåningar i spetsen, Kia A (MP) och Björn S (stadsarkitekt). Det blir tokigare för varje dag som går. Nu måste alla genuina goa ”göteborgare” sätta ner foten, senast vid nästa val.

  • Torsten Axberg( signatur: TA)

    Varför inte göra bron ännu lägre, 25 m lägre ungefär. De förfärligaste konsekvenserna av en tunnel är väl att kollektivresenärerna missar några sekunders utsikt. Dessutom är det nog inte lika kul för arkitekter att rita en tunnel istället för en bro.

  • Göteborg

    Man undrar hur Belgare och Holländare lyckas pyssla ihop infrastrukturen i sina Hamnstäder Zeebrugge,Antwerpen,Ghent och Rotterdam med Broar,Slussar,Tunnlar runt Hamnarna ink Vindsnurror,allting får plats pga att rätt personer fattar beslut. Medans här uppe i Sveariket går ingenting,med två klimakterie kärringar vid roddret som har endast Västläken på tapeten ser det mörkt ut både vad det gäller Sjöfart,Hamnen och Industrin..

  • Göteborg

    För ungefär 10 år sedan kom det en delegation från Toyota på besök i Fd Göteborgs Hamn.Tanken var att göra Göteborg till en Hub för Toyota bilar,kravet var uppställnings yta för 10.000 bilar och ett Parkeringhus några våningar högt byggt utav stålkonstruktion.Komunen sa blankt NEJ notan hade hamnat på 200 miljoner istället gick dom till Malmö och skrev kontrakt på 25år.Vad jag ville säga är att dessa lobotomerde kryp som sitter i Komunen verkar inte jobba för att skapa arbete eller att det ska gynna Göteborg som Hamn Stad…

  • PS

    Förklara för en okunnig: på vilket sätt ger en öppningsbar bro ”förödande konsekvenser” för sjöfarten? Alla andra trafikslag regleras via tidtabell – vad är det som är omöjligt för fartygstrafiken? På den här kommentarssidan saknas helt nyanser.

    • n Kunnig

      Vad nu ? Tror du allt regleras av tidtabeller ? Inom frakt så är det ganska lite tidtabeller egentligen.
      Ska fartyg till miljonkostnader ligga och vänta på dig för att du vill cykla och promenera ?
      Götaälv tillhör inte Göteborg den råkar bara flyta igenom staden.

  • Anonymous

    En låg bro mer eller mindre. Det finns ju betydligt lägre broar längre uppströms. What’s the problem? Det har knappast blivit fler och fler båtar på älven de senaste 20 åren trots 19,5m.

  • HPAK

    Det är pga av många omständigheter väldigt svårt att driva torrlast trafik på tidtabell,
    det beror på ex, tidvatten, väderförhållanden (det går långsammare om det blåser), hamnpersonal som inte jobbar dygnet runt, dimma, lotsar, andra broar som fastnar mm mm.
    Varje timma förlorad i väntan är mycket betydelse full eftersom båtarna går långsamt, det går inte att ta igen det.

  • Lennart Fougelberg

    När Sverige en vacker dag inser att lågvärdigt gods samt dess kommande ökande volymer ej kan gå på väg eller järnväg utan måste fördelas ut på Vattenvägen. Då står lågbron där som ett nålsöga i hela Vänersjöfarten. Detta kommer att drabba såväl kollektivtrafiken i centrala Göteborg som Vänersjöfartens möjliga utveckling. I hela Europa bygger man vattenvägar och höga broar i denna typ av trafikmiljö som vid Götaälvbron.
    Fartygen sliter ej på vattnet och ett vänerfartyg tar gods som ungefär hundra lastbilar. Skall vi avhända oss denna framtida miljövänliga möjlighet för en egoistisk Göteborgsk lågbro mitt i centrum och detta mest för att vinna kvadratmeter att bygga kontor på?
    L.F.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.