En av Färjerederiets vägfärjor. Färjan på bilden har inget med färjorna på Storsjön att göra.
Pär-Henrik Sjöström

I framtiden kan färjorna gå året runt på Storsjön

I framtiden kan Storsjöns isvägar vara ett minne blott. I en 100-årsprognos SMHI gjort om Storsjön slår man fast att vägarna ”går en dyster framtid till mötes”, det rapporterar P4 Jämtland.

Relaterade artiklar

I prognosen där SMHI ser på temperatur och nederbörd, konstateras att Storsjöns isvägar snart kan vara försvunna.

– Det är ganska uppenbart att vi måste börja tänka om och att isvägarna generellt i Storsjön är i fara, säger Margus Pöldma, trafikchef på Färjerederiet, till P4 Jämtland.

Statistik sedan 1870-talet

Under årets vinter har det inte funnits möjlighet att etablera isvägar på Storsjön, vilket bara hänt två gånger tidigare under 2010-talet.

Med statistik som går tillbaka till 1870 har det visat sig att den genomsnittliga säsongen för isvägarna på vintern minskat med tre veckor i snitt under 120 år.

I modern tid har det förloppet eskalerat och mellan åren 1976 och 2016, minskade säsongen för isvägar med ytterligare två veckor.

Öppna färjeleder

Idag är det Färjerederiet som håller isvägarna öppna. Istället för isvägar tänker sig Färjerederiet nu att kunna hålla Håkanstaleden öppen genom att  anlägga en bubbelslang på botten, likt den som i dag finns på Isöleden. Slangen pumpar upp luft som sätter vattnet i rörelse så det inte fryser till. Därmed kan leden hållas öppen för färjetrafik året runt.

Det ekonomiska läget kommer att vara oförändrat, enligt Färjerederiet som bedömer att kostnaden för att köra färja under vintern blir ungefär densamma som för att underhålla isvägarna.