Wasalines nybygge Aurora Botnia under avgång från Umeå.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Färjetrafik | Passagerarsjöfart

Fraktrekord för Wasaline

Trots pandemi, höga bränslepriser och förseningar av nybygget Aurora Botnia, så slutade årets tredje kvartal med fraktrekord och ett starkt resultat för Wasaline.

Det har varit ett händelserikt tredje kvartal för Wasaline. Rederiet, som driver trafiken över Kvarken mellan Umeå och Vasa och som ägs av Kvarken Link Oy, fick leverans av den nya färjan Aurora Botnia den 28 augusti. Men trots flera förseningar i en tid som dessutom kantats av både pandemin och höga bränslepriser så blev tredje kvartalet starkt.

Bästa fraktvolymerna sedan starten

Enligt ett pressmeddelande fördubblades rederiet sin omsättning mot samma period 2020 (+95,2 %). Rederiet skriver vidare att fraktvolymerna under perioden var de bästa sedan rederiet började trafikera linjen 2013. Antalet fraktade enheter ökade med 35 procent samtidigt som passagerarantalet ökade med 186 procent i jämförelse med 2020.

– Trots de höga bränslepriserna och fortgående effekter av Covid-19 så ser jag mycket ljust på framtiden. Det tredje kvartalet ger en stor framtidstro tack vare satsningen på Aurora Botnia, som levererades exakt i rätt tid. Aurora Botnias världsledande energilösningar med bränsleeffektivitet, den ökade efterfrågan på närresande samt efterfrågan på fraktkapacitet ger oss en framtidstro, säger  Peter Ståhlberg, vd för Wasaline i pressmeddelandet. 

Fördubblade bränslepriser oroar

Det som dock oroar rederiet är de höga bränslekostnaderna där priset på LNG fördubblats sedan leveransen av Aurora Botnia. Wasaline meddelar därför att de kommer att genomföra prishöjningar från och med 1 december. Men trots det menar rederiet att Aurora Botnia varit mycket väl mottagen och alla de mål som rederiet satte vid leveransen har uppfyllts.

– Vårt rederi har klarat pandemin mycket bra hittills, trots alla utmaningar, och bibehållit oförändrad stark likviditet, samt ett mycket bra bokningsläge”, säger Peter Ståhlberg och fortsätter:

– Jag vill rikta ett stort tack till vår personal som alla engagerar sig i verksamheten, arbetar kostnadseffektivt och hela tiden utvecklar vårt koncept vidare så att både passagerare och frakt trivs med oss, säger han i pressmeddelandet.