Fotograf: Regeringskansliet

Kategori: Hamn/Logistik

Första alkobommen invigd i Göteborgs hamn

Energihamnen i Göteborg har fått Sveriges första alkobom, eller automatiska nykterhetskontroll som det egentligen heter.

Alkobommen, som är den första i det regeringsuppdrag som Trafikverket fick 2017, invigdes den 12 augusti med bland andra Infrastrukturminister Tomas Eneroth, Trafikverkets trafiksäkerhetsansvariga Maria Krafft och projektledaren Anders Wiman på plats.

Enligt regeringsuppdraget ska alla större hamnar få automatiska nykterhetskontroller. Det finns 78 miljoner kronor avsatta för projektet.

Läroexempel

Projektledaren Anders Wiman är mycket nöjd med att den första nykterhetskontrollen nu är på plats.

– Vi har utvecklat den här anläggningen tillsammans med energihamnen. Nu ska vi lära oss av den. I mitt uppdrag har jag besökt samtliga större hamnar för att tillsammans med dem hitta former för hur kontroller kan införas i just deras hamn, säger han till Sjöfartstidningen.

Näst på tur står hamnarna i Kapellskär och Karlskrona.

Inte först

Fast egentligen är inte det här den första alkobommen. Efter den hemska olyckan på E65 mellan Trelleborg och Ystad 2004, då en gravt berusad lastbilsförare körde mot färdriktningen och dödade en hel familj i en bil och en kvinna i en annan bil, fick Trelleborgs hamn en alkobom på plats 2006. Värtahamnen i Stockholm och Tysklandsterminalen i Göteborgs hamn har också haft alkobommar på försök.

– Det stämmer, där pågick försök under en period. Alla de försöken har vi tittat på för att lära oss av, säger Anders Wiman.

Slumpgenerator

Alla förare ska inte alltid kollas utan bygger på en slumpgenerator.

– Det är precis som i mataffären, man stoppar inte ner något i kassen som inte är skannat, eftersom man kanske kontrolleras när man går ut. Vårt syfte är inte att sätta fast så många som möjligt utan att rädda så många liv som möjligt, konstaterar Anders Wiman.

Tryggare arbetsmiljö

Den nya alkobommen är placerad vid infarten till energihamnen, för att även fånga upp eventuella onyktra förare som kör in i hamnen och inte bara förare som ska ut på vägarna.

Hamnens operativa chef Dan-Erik Andersson säger i ett pressmeddelande att de har ett mycket tätt trafikflöde ut och in genom portarna.

– Säkerheten i hamnen har högsta prioritet, så vi är glada över att vara en av de första hamnarna som får den här utrustningen.