Silja Symphony och Visborg i Värtahamnen i Stockholm.

Fotograf: Patrik Lejnell

Kategori: Passagerarsjöfart

Färjerederierna laddar med ökad kapacitet

Destination Gotland, Viking Line och Tallink Silja ökar nu sin kapacitet inför sommaren, det som en konsekvens av de förändrade reserestriktionerna. Stena Line har däremot satt spiken i kistan för linjen Trelleborg–Sassnitz.

Sveriges grannländer fortsätter att förbjuda sina invånare att resa till Sverige. Under fredagen meddelande den norska statsministern Erna Solberg exempelvis att man fortsatt avråder från resor till Sverige med undantag för Gotland, vilket får konsekvensen att Color Lines och Fjord Lines trafik mellan Strömstad och Sandefjord fortsatt ligger nere. Norge kommer att titta på situationen i de nordiska länderna var fjortonde dag, vilket betyder att restriktionerna för ett område som nu är öppet kan stängas igen och tvärtom.

Fler färjor till Gotland

Genom att Sverige nu lättat på reserestriktionerna inom landet skapar det däremot ett större passagerarunderlag för färjerederierna. Under fredagen meddelande exempelvis Destination Gotland att de beslutat att utöka sin trafik mellan Nynäshamn och Visby, samt mellan Oskarshamn och Visby som en konsekvens av de hävda reserestriktionerna.

Nu gör vi oss redo för att möta en större efterfrågan på resor.

Christer Bruzelius, vd Destination Gotland

Från och med den 16 juni kommer tre stora fartyg att trafikera linjerna till skillnad från de två fartyg som hittills kört under våren enligt basturlistan.  

– Sedan restriktionerna ändrades har vi sett ett ökat bokningstryck. Nu gör vi oss redo för att möta en större efterfrågan på resor och det är glädjande att det är många som vill komma till Gotland i sommar. Samtidigt vill jag påminna om vårt personliga ansvar att inte resa om man är sjuk, säger Christer Bruzelius, vd Destination Gotland i ett pressmeddelande.  

Ingen linje till Västervik

Med stöd från de nya säkerhetsrutinerna som införts för resande med passagerarfärjor kan rederiet dessutom utöka antalet bokningsbara platser ombord från dagens 50 procent till ungefär två tredjedelar av kapaciteten. Trafiken mellan Västervik och Visby kommer däremot att pausas under 2020.

– Västervik trafikeras med betydligt mindre fartyg vars konstruktion gör det svårare för resenärer och medarbetare att hålla distans ombord. För att kunna garantera en trygg och säker resa kommer vi tyvärr därför att behöva sätta Västervikstrafiken på tillfällig paus i sommar. Vi kommer kontakta alla som bokat in sig på den linjen med möjlighet att utan extra kostnad boka om resan från Oskarshamn eller Nynäshamn, säger Christer Bruzelius i pressmeddelandet.

Viking Line börjar med dagskryssar

Under veckan har även både Viking Line och Tallink Silja presenterat förändringar av sin trafik som rör möjligheten för passagerare att resa. Från och med den 13 juni öppnar Viking Line för möjligheten att resa på dagskryssningar i skärgården från Stockholm med Viking Grace med fartygsbyte till Amorella i Mariehamn. Det samtidigt som Tallink Silja beslutat att satsa på kryssningar till Visby med Silja Symphony under juli månad. Och redan i förra veckan kom Stena Line med beskedet att de beslutat dra igång passagerartrafik med Stena Danica från och med den 1 juli. 

Lägger ner Kungslinjen

Stena Saga och Sassnitz upplagda i Uddevalla. Bild: Christopher Kullenberg Rothvall

Under fredagen kom dock beskedet från Stena Line om en permanent nerläggning av en färjelinjen mellan Trelleborg och Sassnitz. Den 8 april meddelande rederiet att de planerade en permanent stängning och nu kom alltså det beslutet efter att förhandlingarna mellan rederiet och de tyska arbetstagarrepresentanterna avslutats. Totalt påverkar beslutet 130 arbetstillfällen i Tyskland. 

– Det är ett mycket tråkigt besked att vi nu beslutat att stänga ”Kungslinjen”, mellan Trelleborg och Sassnitz, en av de äldsta färjelinjerna i Europa. Framförallt är det tråkigt för de anställda som drabbas, för vilka vi har försökt hitta rättvisa lösningar. Men också för folket på Rügen, där den traditionella färjelinjen betydde mycket, säger Niclas Mårtensson, vd för Stena Line i ett pressmeddelande.

Framförallt är det tråkigt för de anställda som drabbas.

Niclas Mårtensson, vd för Stena Line

Stena Roro tar över ansvaret för fartyget Sassnitz som ligger upplagd i Uddevalla och har fått uppdraget att hitta en ny sysselsättning eller inleda försäljning av färjan.