Caledonian Sky är registrerad på Bahamas.

Fotograf: Pierre Adolfsson

Kategori: Folk/företag | Passagerarsjöfart

Exklusiva kryssningar för Salén

Salén Ship Management drogs igång 2009, rederiets fartyg har dock ett välkänt rederimärke som vittnar om en anrik historia (reportaget är från april 2012).

Sedan i oktober 2011 har kryssningsfartyget Caledonian Sky legat på Gotenius Varv på Hisingen, Göteborg, för en omfattande renovering och upprustning. På skorstenen är ett välkänt rederimärke målat, gamla Salénrederiernas vita S på en blå botten. 

Fartyget ägs och opereras nämligen av Salén Ship Management som drivs av paret Per-Magnus Sander och Katarina Salén, sondotter till grundaren av Salénrederierna, Sven Salén. 

– När vi drog igång managementbolaget 2009 i samband med att vi tog över Caledonian Skys systerfartyg Island Sky valde vi att döpa bolaget till Salén av två skäl. Dels för den historiska biten och dels för att slå upp dörrar. När man är en-fartygs-redare som vi var då kan det vara tufft när man ska ut och köpa försäkringsskydd och så vidare. Och vi upplevde nog att vi släpptes in i vardagsrummet lite fortare. Många ute i sjöfartsklustret har en bakgrund inom Salén, säger Katarina Salén.

Om vi backar bandet en aning lades grunden eller förlagan till Salén Ship Management redan 1999 då de tillsammans drog igång PolarQuest, verksamt inom expeditionskryssningar till de kallare breddgraderna. Båda hade då en gedigen bakgrund som expeditionsguider, Katarina Salén hade bland annat jobbat som guide på ryska atomisbrytare. 

Pappan startade resebyrå

PolarQuest hyrde in mindre kryssningsfartyg, först Origo följt av Stockholm, med besättning. Det tredje fartyget som anslöt var Quest. Per-Magnus Sander och Katarina Salén var nära att köpa fartyget men vågade inte ta steget eftersom de saknade tillräckliga kunskaper om att driva och äga fartyg.

– Parallellt med att vi byggde upp PolarQuest fanns brittiska resebyrån Noble Caledonia (specialiserat på exklusiva kryssningar red. anm.) som grundades av min far, Christer Salén, i början av 1990-talet. Först ägde man ett fartyg, Caledonian Star, men det fick säljas på grund av att den amerikanska marknaden man vände sig till inte gick något vidare. Man blev lite bränd på fartygsägande och hyrde fortsättningsvis in båtar. År 2006 köpte jag ut mina syskon ur bolaget. Trots Caledonian Star-episoden kände jag och Per-Magnus att vi ville äga fartyg, ha kontroll på hela kedjan helt enkelt.

När Salén köpte Island Sky från Clippers ägarfamilj, familjen Jensen, hade Noble Caledonia chartrat henne under sex år.

– Vi hade en trogen kundkrets och hon var slutsåld för ett och halvt år framöver. Vi gick till banken och presenterade idén, och de förstod att det inte var en spekulationsaffär, säger Katarina Salén.

Äger, driver och opererar

– Den felande länken för oss har varit det tekniska kunnandet, managementkunnandet. Men du exponerar dig egentligen inte mot några fler risker genom att äga fartyget och driva det. Den största risken är den kommersiella risken. Att  ha kontroll över fartyget, management och den kommersiella driften ger helt andra möjligheter. Det är lättare att prata med sig själv för att kunna behålla fartygsvärdet och öka kvaliteten på produkten, alltifrån att sätta in nya tv-apparater i hytterna till att välja en bättre bottenfärg på skrovet. Om du tar in externt management så får du betala en managementavgift. Och ju mer managementbolaget kan skava på budgeten ju högre kan deras vinstmarginal bli, detta är inget som är bra vare sig för fartygsägaren eller turoperatören, säger Per-Magnus Sander och fortsätter:

– Vi ser inte Salén Ship Management som ett profitcenter, vi ska i och för sig driva fartygen så billigt som möjligt men inte till bekostnad av fartyget och operatören.

Idag har Salén Ship Management tekniskt management för Island Sky och Caledonian Sky medan Noble Caledonia sköter den kommersiella biten. Hotelldelen på fartygen är dock utlejt till ett tyskt bolag av praktiska skäl.

Systerfartygen intressanta

När det gäller att förvärva nytt tonnage handlar allt om rätt fartyg och timing, problemet är att den här typen av mindre nischade kryssningsfartyg som bolaget vill operera inte spottas ut från varven. Och har inte gjort så på länge.

– Först och främst fokuserar vi på att bygga upp organisationen och lägga all energi på våra nuvarande båtar. Det dyker upp båtar här och där, men många av dessa är alldeles för gamla eller ombyggda till all oigenkännlighet. Och att bygga nytt i det här segmentet är alldeles för dyrt, konstaterar Katarina Salén och fortsätter:

– Om Island Skys och Caledonias Skys systrar, femman och sjuan i serien, kommer ut på marknaden är vi givetvis intresserade. Vi ser synergin med två systerbåtar, de administrativa managementkostnaderna ökar knappt.

Island Sky och Caledonian Sky ingår i en serie om åtta fartyg som byggdes i Italien i början av 1990-talet. De sista fyra enheterna i serien där Island Sky och Caledonian Sky ingår byggdes dock med en annan konfiguration.

Island Sky och snart också Caledonian Sky gör både destinations- och expeditionskryssningar, det vill säga både städer och naturupplevelser. Island Sky seglar i Europa, Sydamerika och Sydatlanten. Den tolfte maj är det tänkt att Caledonian Sky ska segla från London för sin första kryssning. 

Turlistan innehåller bland annat Hebriderna, Island, Nordnorge, Vita havet, Grönland, Kanada, amerikanska ostkusten, Bahamas, Panama, chilenska kusten, Påskön, exotiska öar i Stilla havet, ryska stillahavskusten (Kamtjatka), södra Nya Zeeland, Borneo och Indonesien. 

Dyra kryssningar

Caledonia-fartygen undviker vältrafikerade hamnar dit de stora kryssningsfartygen går. På expeditionskryssningarna är det inte ovanligt att man droppar ankare i ett naturreservat och kör in passagerarna med Zodiacbåtar till stranden.

Att kryssa med Noble Caledonia är dyrt, runt SEK 100 000 är inte ovanligt beroende på kryssning och antal dagar.

– Det är mycket pengar men allt är all inclusive. Flyg och transit ingår. På båtarna är det helpension och dricks till hotellpersonalen ingår också, liksom entrépengar och liknande. Runt 70 procent av våra passagerare är återkommande gäster, säger Per-Magnus Sander.

Noble Caledonias marknad har hittils varit riktad mot brittiska kunder men bolaget har väldigt gott renommé även utanför de brittiska öarna, enligt ägarna. Caledonian Sky kommer därför att hyras ut till en australisk resebyrå som har en liten minoritetsandel i Noble och Salén, samt en amerikansk resebyrå. 

– Vi har en annan trygghet i marknaden nu och fler ben att stå på. Vi har runt 2 600–2 700 passagerare på ett år. Klarar vi att fylla det i England och nu adderar de amerikanska och australiska marknaderna ser det väldigt ljust ut, säger Per-Magnus Sander.

Ägdes av en arabisk prins

När Sjöfartstidningen besöker Caledonian Sky längs den största utrustningskajen på Gotenius Varv, är arbetet i sitt slutskede.  Kaptenen och driftschefen på Salén Ship Management Dan Wikingson övervakar hela processen.

– Första gången Salén fick upp ögonen för Caledonian Sky var när brittiska Hebridean Cruises hamnade i problem 2009 och fartyget skulle säljas. Då åkte jag ner till Kapstaden och inspekterade båten och var mycket nöjd med vad jag såg. Men av olika skäl blev det inget köp den gången, utan båten köptes av en prins från Förenade Arabemiraten för att användas som privat lustyacht vid bland annat fotbolls-VM i Sydafrika och Formel 1-lopp i Dubai, säger Dan Wikingson. 

– För 1,5 år sedan blev vi dock kontaktade av en mäklare om att båten var till salu ännu en gång. Efter en hel del förhandlingar och inspektioner köptes hon i augusti fjol. Jag seglade själv hem henne från Gibraltar, det tog ungefär en vecka.

Jobbat med Gotenius tidigare

Eftersom Caledonian Sky använts som privat lustyacht och anpassats därefter, stod det tidigt klart att det skulle krävas omfattande restaurationer innan hon återigen kunde sättas i kommersiell trafik. Valet föll på Gotenius Varv. Att det blev ett varv i Göteborg är inte så märkligt med tanke på att Salén Ship Management är baserat i staden.

– Fördelen med att ha så nära till varvet är att man kan vara på plats dagligen och fatta snabba beslut. Vi har också en bra relation med ägaren, Mats Gotenius. Origo och Stockholm har legat här. Island Sky renoverades dock i Lissabon, men det berodde mer på logistiska skäl. Hon kommer även att docka där nästa år, säger Per-Magnus Sander.

Svenska och finska leverantörer

Kort efter Caledonian Sky seglats från Medelhavet till Göteborg inleddes det stora renoveringsarbetet.

– Tekniskt sett har vi inte gjort så mycket. Båten var i mycket bra skick, klassen var i ordning och sjuårsklassen gjord. Däremot har vi gjort mycket kosmetiskt. Prinsens smak stämmer inte riktigt med vår, säger Dan Wikingson och fortsätter:

– Det var mycket arabiska guldornament, bladguld och sånt. Prinsens plan var också att han skulle klä in alla hytter med äkta ormskinn. Men ormskinnen hade inget IMO-brandcertifikat när de levererades så istället gjorde man en snabblösning och klistrade på en stålgrå certifierad plastfilm över alla väggar. Det var förstört och dassigt bakom när vi tog bort det. Det var sandpappret på panelen för att limmet skulle ta. Möblerna var översprayade med ett mörkt lack som hade hårdnat och ramla av i flagor. Det var också lite andra saker inredningsmässigt som var gjorda, anpassade för en privatyacht. 

– Vi har i princip återställt fartyget till hur det såg ut när det lämnade nybyggnadsvarvet 1991. Vi har gjort allt för att kopiera det. Orsaken till att vi gick tillbaka till originalinredningen är för att den är tidlös. Island Sky ser likadan ut. Hon var kosmetiskt sett inte ombyggd när vi köpte henne, hon var i originalskick. 

Underleverantören Hotel & Fartygsinredningar i Göteborg har bytt ut den fasta inredningen som väggar, golv och tak och satt in badrum i de nybyggda hytterna. Man har även bytt ut den lösa inredningen samt fastskruvade möbler som hyllor och dylikt.

– Kvänum Kök har levererat de fastskruvade möblerna, fixed furniture. Ägaren till Kvänum har sin fritidsbåt alldeles i närheten av varvet och en dag gick han förbi här och undrade vad vi höll på med. När han förstod att vi var i färd med att riva ut möblerna erbjöd han sig att lämna en offert, på den vägen är det. De lösa möblerna som stolar och bord samt textilier, soft furniture, har levererats från en möbeltillverkare i Helsingfors, Vallila. Mattorna kommer från Dansk Wilton, säger Dan Wikingson.

27 balkonghytter

Caledonian Sky har också fått åtta nya hytter. På däck två har förrådsutrymmen och vinkällare blivit fyra hytter och på däck fyra akterut har två sviter byggts om till fyra nya hytter. På däck fyra har dessutom 15 av hytterna fått balkonger, vilket innebär att av fartygets 57 hytter är 23 balkonghytter.

De gemensamma utrymmena har fått ny inredning och delvis nytt utseende.

– Det var lite flygplatslounge över de gemensamma utrymmena. Mycket få sittplatser, man hade anpassat för sällskap på 30–40 personer. Nu tar vi 114 passagerare.

– Panoramadäcket är i princip oförändrat, dock ska vi bygga till ett soltak som blir bra när vi seglar i tropikerna.

Ett område som Salén Ship Management definitivt inte har åtgärdat är relingarna. För att öka känslan av privatyacht satte prinsen in relingar av rostfritt stål – för flera hundratusen dollar. 

– Originalväggarna ute i korridorerna har vi också behållit från prinsen. Badrummen inne i hytterna är också nästan intakta, de har vi mest fräschat upp. Sen kommer vi att modernisera tv, telefon och internetanslutningar, säger Dan Wikingson. 

Även om det tekniskt sett inte har gjorts några drastiska förändringar, är inte de bitarna lämnade därhän.

– Vi har inte gjort några maskinbyten,  däremot uppgraderingar av till exempel luftkonditioneringen som numera är centralstyrd. Bryggan håller på att utrustats med ECDIS-system eftersom det blir krav på det 2014. I princip är det allt vi gör på bryggan, när vi körde hem henne från Gibraltar var det inga problem.

MAN-motorer

Nere i maskinrummet har motorerna överhalats.

– Ja, vi har renoverat huvudmaskinerna och gått igenom dem ordentligt. Huvudmotorerna är två åttacylindriga MAN på 2 400 hästkrafter. Hjälpmotorerna är två femcylindriga MAN. 

– Båten var byggd för både tjockoljedrift och gasoljedrift, men nånstans på vägen har man kopplat bort tjockoljan. Men vi har återinstallerat tjockoljedriften, det blir mycket billigare på de långa seglingarna. Vi kör på IFO 180.

Innan Caledonian Sky inleder sin första kryssning väntar ett kort besök hos varvsgrannen Götaverken för lite skrovunderhåll. Bland annat ska det målas och stabilisatorerna ska få en genomgång. Arbetet beräknas ta en vecka. Efter Götaverken ska hon tillbaka till Gotenius för proviantering och slutfinish. Dessutom ska soltaket sättas på plats. Därefter går hon till London.

Personligare service

Dan Wikingson har tidigare varit skeppare på Norwegian Cruise Line (NCL), onekligen en stor kontrast jämfört med Caledonia-fartygen.

– På NCL är det mycket mer folk inblandat. Man jobbar under amerikansk jurisdiktion, det är ett mer utarbetat policyprogram med instruktioner i alla lägen. Här i vårt lilla bolag är det mycket mer familjärt och personligt. Ingen skriver något papper på vad som ska göras, det är upp till dig att sköta dina arbetsuppgifter på ett bra sätt, säger Dan Wikingson och fortsätter:

– På Island Sky och Caledonian Sky är vi 70 man i besättningen, och vi tar max 114 passagerare. På stora kryssningsfartyg är det snarare en besättningsman per två passagerare, det innebär att vi kan ge en mer personlig service. Tar man ut 2 500 personer i veckan 52 veckor om året som de stora kryssningsrederierna så tittar man på trender. När 400 personer går och klagar på samma sak, då reagerar man. Men om Mrs Johnson tycker att vi ska göra nåt åt gardinerna, då försöker vi lösa det. Det här är inte industrialiserad kryssning – ingen massindustri. 

Caledonian Sky har en internationell besättning. Dan Wikingson är finländare, överstyrmannen är från Skottland, chiefen från Sverige, maskinisterna från Ukraina, hotellmanagern från Sydafrika och stora delar av hotell- och däckspersonalen från Filippinerna.

– Personligen trivs jag när vi är flera olika nationaliteter,det blir mer dynamiskt då, säger Dan Wikingson.

Reportaget publicerades i Sjöfartstidningen nr. 4, april 2012.

 

Kommentarer

  • Anonym

    hej trevlig läsning och informativ – som gammal salen-anställd ( 1953-83) alltså 30 år är det härligt se detta skorstensmärke igen, hoppas vi får se salen segla med bulk och tankbåtar igen
    mvh Bosse Pernemar

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.