Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Passagerarsjöfart | Fartygsutrustning | Säkerhet

Danica uppgraderas

Stena Line utrustar sina färjor med nya evakueringssytem, MES eller Marine Evacuation System.

– Det är en standardhöjning vi gör, säger Bjarne Koitrand, teknisk driftsdirektör på Sten Line.

Förmiddagen den 6 maj fick besättningen på Stena Danica bekanta sig med det nya systemet genom en övning, i lungt och fint väder på Göta Älv med ett antal av Sjöräddningens båtar stand by.

– Besättningen gören fullskalig evakueringsövning inifrån fartyget och så åker de ned genom strumpan. Jag ska också åka, säger Bjarne Koitrand.

Danica lämnade nymålad och fin Götaverken på andra sidan älven kvällen innan med MES-systemet installerat och klart att testas.

– Det här systemet är enklare, bara en knapptryckning, och så sänks strumpan ned och fyra flottar blåses upp. Det tar två minuter. Varje flotte tar 158 personer och efter de fyra första flottarna kommer det en femte. Det blir 790 personer och så finns det ett likadant system på varje sida av fartyget.

Uppgradering

Några uppgifter på hur mycket effektivare det nya systemet är än de gamla har inte Stena som väljer att se det som en uppgradering.

–  Det är ingen som tvingar oss tilla att göra detta på Stena Danica som fyllde 30 år för ett tag sedan. Det är ett bevis på att vi väljer att hålla fartyget i skick.

I påskas fick Stena Spirit, ex Stena Scandinavica, som går på linje Karlskrona – Gdynia systemet och även Stena Vision på samma linje har samma system liksom Germanica och Scandinavica samt ett antal av rederiets färjor på irländska sjön.

– Vi räknar med att systemet kostar 8 miljoner kronor per fartyg. Förhoppningsvis behöver vi aldrig använda det, men nu har vi det i alla fall.

Efter övningen skickas hela systemet till Frankrike för ompackning och beräknas vara tillbaka ombord inom ett par veckor. Till dess får det gamla systemet med manuella flottar vara kvar.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.