Kategori: Haveri | Ekonomi | Passagerarsjöfart

Costa Concordia-rättegång närmar sig

Åklagare presenterade i förra veckan en 60 sidor lång rapport som skall ligga till grund för rättegången i en domstol i Grosseto. Befälhavaren står anklagad för flera fall av dråp.

Rapporten innehåller bland annat ögonvittnesskildringar av hur 32 personer dog när Costa Concordia förliste i januari förra året. Några personer, däribland en femårig flicka, föll i ned i ett översvämmat utrymme när de sökte sig från babordssidan till styrbordssidan för att hitta lediga platser i livbåtar. Andra hoppade i vattnet utan flytväst och drogs ned av suget när fartyget lade sig på sidan.

Dråp och vårdslöshet

Befälhavaren Francesco Shettino är anklagad för flera fall av dråp, för att övergivit fartyget och för vårdslöshet. Flera i besättningen men också befattningshavare i landorganisationen kommer sannolikt också att åtalas. En första domstolsförhandling är satt till den 15 april.

Amerikanska skadestånd

Costa Concordia kan bli rättssak i USA också men då gäller det skadestånd. En domare i en tingsrätt i Florida har beordrat att anspråken för 104 överlevande ska skickas till Floridas rättsystem för at prövas där, skriver MarineLog.

En av de överlevandes advokater välkomnar detta. Marc Jay Bern menar att de i en amerikansk domstol kommer att vara skyddade och få en rättvis prövning. Han har uppenbarligen inte mycket till övers för det italienska rättssystemet.

– Där är domstolarna notoriskt långsamma och mål med grupptalan som i sjöolyckor har kunnat hålla på i 30 år utan domslut.

I USA kommer man att kräva minst USD 2 miljoner per passagerare i kompensation och man planerar också att begära USD 590 miljoner i skadestånd.

Kommentarer

  • Stig Palm

    Och jag inte på italienska spårvagnar. Vad kan vi lita på? God mat och vin?

  • Anonymous

    Vinet möjligen, – maten klart överreklamerad, fråga Mäster Mannnerström !

  • Fartygsinspektören

    Med vilken rätt kan en domstol i USA ta detta mål? Tycker det verkar konstigt. Snart skall väl alla skadeståndsmål avgöras i USA, även om sakfrågan härör sig i andra stater. Det hela verkar mysko.

  • Mytologen

    Suget då fartyget sjunker försökte framställas i Mythbusters, utan resultat, det blev inget sug. Folk drunknar för att de inte kan simma, eller kläder mm försmärar deras förmåga att simma.

    • Fartyginspektören

      Oj, Myhtbusters som referens! Tycker du kan sätta på dig ett par kritiska glasögon när du ser det programmet. Det är ganska ofta deras resultat blir inkorrekta. Vad det beror på vet jag inte, men gissar att tidsåtgången för skapande av programmet, kostnad för material, utbildningen hos programledarna, generell (o)kunskap hos befolkningen i USA är faktorer som påverkar. Jag har inte sett programmet på flera år, eftersom jag finner deras flams och trams ointressant, så jag har inte sett det du skriver om. Gissar dock att de som vanligt försökt sig på ett nerskalat experiment som saknar vitala variabler och sedan utan att få fakta verifierat av expertis påstår att något kan eller inte kan göras.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.