Fotograf: Rolls-Royce

Kategori: Forskning

Autonoma fartyg snart verklighet i Finland

Det finns nu ett starkt intresse även från politiskt håll att börja bygga upp system för autonoma fartyg i Finland.

Med hjälp av finansiering från bland annat statliga Tekes börjar marinindustrierna i Finland bygga upp världens första autonoma sjötransportsystem. Visionen är att operera fullt autonoma fartyg i Östersjön 2025. De första pilotprojekten gäller lastfartyg.

Ekosystem

I detta så kallade ”ekosystem” ingår närmare 80 olika företag. De största är Cargotec, Ericsson, Meyer Turku, Rolls-Royce, Tieto och Wärtsilä. Omkring hälften av finansieringen kommer från Innovationsfinansieringsverket Tekes. DIMECC, som är en innovationsplattform för digital övergång med intressenter från forskning och industri i Finland, leder arbetet och ansvarar för att effektivt samarbete mellan intressenterna leder till konkreta resultat.

Kommunikationsministeriet har förbundit sig att möjliggöra flexibel testning av autonoma fartyg.

I praktiken kommer initiativet att skapa en gemensam vägkarta för att åstadkomma autonom fartygsoperation, vilket möjliggör utveckling av effektivt samarbete och samordning mellan industri, forskningsinstitut, klassificeringssällskap och myndigheter.

Regelverken släpar efter

Lighthouse, som tagit fram en förstudie om smarta fartyg och autonom säkerhet till havs, påpekar att en stor utmaning är att regelverken släpar efter och att autonoma farkoster/fartyg inte nämns i internationella regelverk och konventioner. ”Men eftersom nationella initiativ kan tillåta autonoma fartyg på inhemska vatten är det sannolikt att det kommer ske en parallell utveckling av autonoma system där tekniken mognar snabbare än IMO:s regelverk. Därför är det inte nödvändigt att vänta på en ratificering från IMO och i det finska projektet har finska kommunikationsministeriet lovat att möjliggöra tester av automatiserade fartyg i finska vatten,” uppger Lighthouse på sin webbplats.

Aktiva även i Sverige

– I Finland har man fått ihop ett bra samarbete, industrin, akademin och de statliga myndigheterna går alla åt samma håll. Det är ett aktivt deltagande och man visar att frågan om autonom sjöfart är viktig, kommenterar Åsa Burman, verksamhetschef för Lighthouse, och tillägger:

– Vi är aktiva inom området i Sverige men har inte kommit lika långt när det gäller att formulera ett större initiativ. Vi tror dock att vi har både kompetens och aktörer i Sverige som kompletterar det finska initiativet, inte minst inom information och kommunikation (IKT), och är mycket intresserade av en samverkan.

 

Denna artikel är öppen för kommentarer som håller sig till ämnet. Vad tror ni om utvecklingen av autonoma fartyg?

Kommentarer

  • Bonny Fanny

    Det är skrämmande att vuxna människor tror att detta fungerar…ok kanske det fungerar men det blir väldigt begränsat.

    • Johan

      Självklart kommer det att fungera. I bilvärlden är det långt gånget och om 10 år har vi mängder av självkörande bilar i trafiken, garanterat.
      Varför skulle sjöfarten vara annorlunda? Nog för att sjöfarten kanske är den bransch med mest konservativa tankar av alla, men tekniken utvecklas hela tiden och så också hos sjöfarten. Titta i en framtid om kanske 10-20-30 år och autonoma fartyg kommer inte att vara någon konstig tanke.

      • Bonny Fanny

        Som jag skrev tidigare att det blir väldigt begränsat.Nästan alla system ombord måste byggas dubbelt eller till och med trippelt,det blir dyrt det.

        Lycka till!!

        • Johan

          Det blir dyrt idag.
          Inte om 40 år.
          Tänk längre. Ser jorden ut idag som den gjorde för 40 år sedan? Inte riktigt va.

          • Bonny Fanny

            Jag tänker ju längre fram och nu under dom sista 5-10 åren så har det ju bara gått rakt ner för homo sapiens. Några exempel: ungdomar vet knappt vart ett ägg kommer ifrån,ingen folkvett finns kvar när folk bara leker med sina mobiler,stadsbor har ingen aning om hur man klyver ved,folk ringer 112 när dom får soppatorsk. Näe du Johan,jorden ser inte likadan ut som för 40 år sedan…..långt ifrån.

            • Lantisen som accepterat faktum

              Men måste alla veta allt bara för att det anses viktigt för vissa? Själv kan jag klyva ved men inte knyta en fluga. Och nånställe i stan sitter nån och undrar vad det är för fel på lantisar som inte kan göra en cappucino, men kan koka sylt. Kan vi inte bara acceptera dessa skillnader?

  • Sjömannen

    Konstigt nog tror jag inte att rederierna, och än mindre deras kunder, är intresserade av detta. Det finns mängder med teknik redan nu som skulle kunna reducera bemanning och arbetsinsatser ombord men det installeras inte. Några exempel;
    – Automatiska förtöjningsspel som hivar/slackar efter tidvattnet. Fanns på 70 talet men inte på nya fartyg idag. Funkar utmärkt på roro fartyg men konstigt nog omöjligt på tankfartyg!
    – Fjärrstyrda förtöjningsspel. Samma som ovan.
    – TV övervakning av all utrymmen ombord istället för manuella inspektioner. Finns på hyllan med tex IR teknik och används överallt i industrin men sällsynt till sjöss.
    – Automatisk fyllning/länsning av last och bunkertankar. Vilken tonåring som helts med en PC kan programera en lastning eller lossning av en tankbåt men ändå sitter där en trött styrman och trycker öppna/stäng på ventilpanelen.

    Vi är snart 50 år från månlandningen men mycket ombord görs fortfarande som då!

  • Anders Strömstedt

    Vi blir fler och fler på planeten. Därmed behövs det fler arbeten. Nu försöker man ta bort arbeten genom automatisering. Vad skall t.ex. alla taxiförare i Sverige jobba med när de inte behövs? Vad händer den dagen det inte längre finns jobb? Alls? Utan allt sköts automatiskt.

    Datorerna sköter redan idag börshandeln. Mataffärerna blir mer och mer automatiska. Robotar opererar patienterna. Så vad skall folk göra i framtiden? Se på TV? Fast det kan ju en robot sköta åt en med…

    Det jag helst vill är att de personer som hittar på detta får en robot med dåligt intrimmade klor som torkar dem i arslet när de ligger på åldringshemmet!

    • Jonas

      Du har helt rätt Anders. Men vad man kan göra och vad man bör göra är sällan samma sak!

    • Rickard

      Det är ju ett något snävt perspektiv. Målet måste ju vara att vi inte behöver jobba utan kan göra annat som bringar oss värde i livet? Robotik och automatik möjliggör ju detta. Under förutsättning att man inte fortsätter rösta på partier vars politik går ut på att hålla vanliga människor i schack, så klart.

      • Anders Strömsyted

        Nej Rickard. Människan har alltid arbetat. Som jägare, samlare, jordbrukare, fabriksarbetare, fabrikör osv. Något måste dagen fyllas med i väntan på det ofrånkomliga. För de flesta är alltså arbetet värdet i livet. Vare sig det är i dagens system eller på fälten/skogen. Och om du inte arbetar så kan du inte äta. För var skall du få maten ifrån?

        Det som är på gång är en uppdelning. De som måste jobba för att systemen skall fungera och de som lever av systemen. Vem vill du vara? Den som behövs eller den som är en kostnad/belastning? Vad händer den dagen de som måste arbeta tröttnar på att passa upp på de som latar sig, ”göra annat som bringar oss värde i livet”, vad händer då?

        Det ultimata för den automatiserade tekniken måste dock vara att vi alla ligger fastspända i sängar och sondmatas…

        • Rickard

          Vi jobbar för att vi måste. Jag köper fullständigt att en stor del människor arbetar för att de finner glädje i sitt jobb. Däremot så tror jag dessa människor jobbar med kreativa jobb de valt själv och inte som städare, chaufförer etc. Automatik KAN innebära att vi inte MÅSTE jobba, utan att robotar etc. skapar välfärden åt oss. I ett sådant samhälle är det fullt möjligt att samtliga kan ägna sig åt sådant de själv värdesätter, utan att vi måste göra avkall på någonting.

          Men som du själv skriver fungerar inte samhället så idag, utan vi har ett system där privilegierade människor skor sig på andras kneg. Vi väljer å andra sidan vilket samhälle vi vill leva i, och det är det jag menar med att förutsättningen är att folk röstar annorlunda än vad de gör idag.

    • Johan

      Men snälla. Tiderna förändras. Gamla jobb försvinner och nya tillkommer.
      Vad arbetade folk med för 100 år sedan i Sverige?

      • Anders Strömstedt

        Det borde vara så Johan. Att det tillkommer nya jobb. Men verkligheten visar på annat. Ta bort 40 000 taxiförare. Tiotusentals tåg-, pendeltåg- och tunnelbaneförare. Ersätt alla bussförare och lastbilsförare. Alla dessa jobb försvinner snart och vad skall dessa jobba med? Detta är bara ett exempel på en typisk yrkeskategori som försvinner.
        Visst tillkommer en del arbeten som övervakar de system som ersätter, men dessa arbeten är förhållandevis få och kräver högre utbildning.

        Så vi går från att ha varit ett jordbrukande folk, via ett industriellt arbetande för att nu bli de som inget gör. Visst går det en tid, men hur skall det betalas? Skall staten uppfinna ett helt nytt skattesystem? Nej Johan UtanEfternamn (prova att stå för dina åsikter, speciellt om du försöker förminska/förlöjliga annan debattör) det blir inte fler jobb med automatisering. Det blir inte fler jobb i Sverige av att man utlokaliserar tillverkning och servicecentren till ”låglöneländer”.

  • Per-arne

    Ja snart finns det passagerarfartyg utan besättning och passagerare

  • J.H Johansson

    Medborgarlön lön mycket bra ide. Människan behöver inkomst inte arbete. Mycket bra inkomst annars stannar kapitalismen det säger sig själv. Har inga problem att göra saker som jag tycker att jag vill göra när jag har vederlags ledigt. Alltså vi Sjöfolk som vet vad 50% och 66% frihet innebär ser inget problem 100% frihet. Fortsätt att testa tanken är rätt. Men verkligheten i teknikens värld att allt kräver sitt underhåll!? Om man inte bygger engångs produkter enligt slit och släng principen. Men detta är endast för ett mycket begränsat användnings område och gods typ. Tanken är fri…nästan

  • Dennis R

    Vad i all världen är det för mening i det???

  • Skipper Daddy

    Jag tror, tyvärr, att utvecklingen inte går att stoppa. Men,diskussionen börjar bli intressant, om man läser bland kommentarerna. Det handlar i slutändan om existensiella frågor: Ska vi överhuvudtaget ägna oss åt arbete för att få mat på bordet, eller ska vi införa medborgarlön? Jag, personligen, tror vi har ett nedlagt behov av att vakna på morgonen, gå till ett arbete där vi känner oss någorlunda nyttiga, för att sedan komma hem och känna en tillfredställelse över att ha uträttat något. Jag trivs med att lyckas ta ett fartyg in till kaj, i besvärliga situationer och väder. Men, detta handlar inte om vad som är bra för människosläktet eller inte, utan att så långt det är möjligt rationalisera bort det som kostar mest: Arbetskraften.

  • C R

    All arbetskraft konkurrerar med andra arbetstagare och med teknik. Jobben finns kvar så länge löner är billigare än kostnaden för tekniken. Tekniken finns redan…

  • Futureishere

    Det blir nog bra detta. Den stora frågan är var lotsen ska sitta.

  • Dv

    Med tanke på att det är finska fartyg så blir det intressant att se hur det fungerar
    när fartygen skall följa isrännorna. Lär allt bli någon bemanning i alla fall och
    dessutom skall man klara av vilotiderna för denna bemanning!

  • Egon Svensson

    Dettta är oundvikligt. Vi har snart förarlösa bilar i stadstrafik ,man räknar med att
    olyckor och försäkringskostnader kommer at minska kraftigt.
    Detsammma kommer att gälla for fartyg och sjöfarten.
    Förhoppningsvis inser fackförbund och sjöbefälsskolor detta i tid , och börjar planera och utbilda
    Landbaserad personal som kan borda lotsa förtöja och erbjuda underhålls arbeten etc under hamnuppehållet.

  • En som tack å lov snart går i Pension

    Jättebra, ingen framtid för Svenska sjömän i alla fall eftersom allt politiskt arbete är årtionden efter alla granländer, vilket inte förbättrat läget för sjöfarten. Dessutom är yrket totalt sönder kursat, med onödig repeterings kurser som gör att man som sjöman tillbringar sin ledighet på just kurser, nej inför automatik, så kan dessa kurser centra ägna sej åt något vettigt, typ köra Taxi, och yrket som en gång var världens bästa är nu ett av dom absolut sämsta just på grund av alla som skall visa framfötterna och göra det sämre för dom ombord anställda genom optimering och kurser, samt att redarna gör sitt för att minska bemanningen men behålla samma arbete för mindre folk, allt snack i det förgångna med ”mini-besättningar” samt att därav ha service gubbar iland som skulle sköta det som ”mini-besättningen” inte har hunnit, osv, ja det vet vi som seglar hur det gick med det. Ta bara ett varvsbesök idag, där ”mini-besättningen” gör halva jobbet ibland mer, och varvs arbetarna får göra skrov arbetet. Nej som yrket blivit idag, är jag nästan glad att det tar död på sej själv, vem skulle idag vilja gå till sjöss? Nej inför automatisering av sjöfarten, så behövs inga skeppare med lots papper och visst så kommer det förstås att hända en del missöden till en början, men vem bryr sej, det är ju ingen som brytt sej sedan början på 90 talet då skepparn och en styrman delade på vakterna, dvs 6 timmars jobb och 6 timmars vila, vilket har inneburit att folk somnat pga av utmattning och för lite sömn med grundstötningar och annat till följd, men är det någon som brytt sej? nej tvärtom detta fortgår än idag, bara lite mera larm knappar och tidsrelä har ersatt sömnen och skärpt säkerheten ifall man skulle somna under vakten. det finns så mycket att nämna om dessa försämringar till sjöss och om hur sjömännen blivit marginaliserade och idiot förklarade, så man lätt skulle kunna skriva en bok om detta, men det tänker jag inte göra här!!
    Common sence, är idag ett icke omtyckt uttryck, som idag blivit ersatt med HSSEQ och en hel industri som därav vuxit upp kring detta, vilket vansinne!!!
    Att olyckor och tillbud skulle minska kommer förstås att ta tid, i början kommer dom att öka, hur att förbereda en båt med en dator att ta hänsyn till allt som kan inträffa, detta är inte gjort på en någon kaffe rast, även om båtarna skulle styras från land genom någon satellit övervakning, tåg och rymdraketer är en annan sak, inte så trafikerat som i Engelska kanalen till exempel, inte ännu i alla fall, eftersom jag antar att detta kommer att utvecklas till att gälla World wide, och inte bara några enstaka raksträckor utanför kustbandet.

  • Anonymous

    Som sjöingenjör tycker jag definitivt att det är svårt att ta in att man skulle kunna bygga fartyg med teknisk utrustning som klarar av att köras utan besättning. Om exempelvis en smörjoljeseparator börjar läcka kommer den att tömma huvudmaskin på smörjolja, vilket kör att huvudmaskinen kommer att haverera och fartyget måste bärgas. För att undvika en sådan sak måste man ha en extra separator stand-by som startar automatiskt, men låt oss säga att pneumatikslangen är trasig till ventilen som ska stoppa oljan till den läckande separatorn, så havererar maskin ändå, på grund av en läckande 6 mm pneumatikslang. Alltså skulle man behöva ha en sensor som kollar att slangen inte läcker, och dessutom redundans på den sensorn eftersom den kan gå sönder. Det jag menar är att vi i fartygen idag hela tiden löser små problem som skulle bli katastrofala utan en snabb åtgärd, och autonoma faryg kommer behöva redundans i absurdum för att få fartyget driftsäkert.

    I övrigt tycker jag inte att det är seriöst att jämföra med självkörande bilar eller flygplan. En bil har ofantligt mycket mindre teknisk utrustning än ett fartyg, och går den sönder så ringer man bärgare, och om man har bråttom så fortsätter man resan med taxi. Drönare är såklart mer teknisk avancerade, men kräver enormt mycket underhåll och används knappast för att kapa lönekostnader, vilket inte gör det jämförbart.

    • Jonas

      Du har nog rätt i det du skriver, men det är också så att dagens fartyg och utrustning är byggt för att det går att göra som du skriver. Om man från början vet att där inte kommer att gå någon och titta efter så får man bygga annorlunda system.
      Tex flygplan gör långflygningar utan maskinist, lastbilar kör utan SMO separator osv. Man måste lyfta blicken bortanför det vi har idag.

    • Chief

      Nu undrar jag hur ofta en smörjoljeseparator börjar läcka och tömmer HM på olja. Allt kan ju hända men sannolikheten är väldigt liten och normalt så börjar slangen läcka så larmar och stoppar separatorn på lågt mottryck, så har det i alla fall varit på det dryga 40 tal fartyg jag seglat i, varav ett , ett norsk kemtanker inte ens hade smörjoljeseparator.

      Och redundans finns ju, och att bägge skulle börja läcka, och bägge skulle inte stoppa pga lågt mottryck är ju en väldigt liten risk.

    • Sjöingenjören

      Hej

      Jag tror inte en HM havererar pga läckande smörjoljeseparator. För det första så stoppar ju separatorn pga lågt mottryck, sen larmar ju HM för låg nivå, och då kan man ju automatisk bygga in att all utrustning som kan orsaka låg nivå stoppas och till sist stoppar ju HM på lågt smörjoljetryck.

      Man ska inte överdriva att ett fartygsmaskineri är särskilt avancerat, det r en stor lastbilsmotor, det skiljer inte så mkt i funktion,skillnaden är att kringutrustningen finns utanför själva maskin medans den delen är inbyggd i en lastbilsmotor.

      Sen två seppar klarar ju , en i st by. Redundans är ju redan idag ett krav.

      Sen blir det nog inte så stro besparing, då maskineriet kräver mer utrustning och underhåll blir tvunget att göras till kaj, där en båt skall ligga så lite som möjligt

  • Mikael Lundström

    ser fram imot detta samt hur länge det kommer att funka utan attt detta fartyg stannar av o driver runt. Kommer att kosta redarn mycket mer än att ha oss ombord som älskar våra fartyg

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.