Trots att även 2023 präglats av krig och ekonomiska oroligheter, så står sig sjöfarten stark. Under året har 16 nybyggen blivit levererade med någon typ av koppling till Sverige och Finland. I Sjöfartstidningens digitala gratisbilaga Ships of the Year 2023 presenteras de nya fartygen från året som gick. Dessutom presenteras årets nybyggda kryssningsfartyg och fartyg med väntad leverans under 2024.
Högtflygande bärplansteknik
Ett av alla projekt som presenteras är svenska bolaget Candela som gått från att bygga fritidsbåtar till att under 2023 ha lanserat sin första passagerarfärja, Candela P12 ”Zero”, en eldriven färja för tolv personer som flyger fram över vattnet med hjälp av bärplansteknik, vilket enligt Candela innebär en minskad energiförbrukning med hela 80 procent.
Ett annat bolag är Northern Offshore Services, N-O-S, som fick leverans av Runner och Responder i deras nya R-klass och som de döpte på Donsö en kylslagen dag i februari i år.
Första torrlastaren till AtoB@C
En annan pionjär är AtoB@C Shipping som storsatsar inför framtiden med en serie om tolv plug-in hybridtorrlastare där Electramar är först ut och som levererades precis före årsskiftet och som i skrivande stund är på väg till Luleå med en första last efter att ha rundat Afrika.
Dessutom har Finnlines under året gått i mål med sitt 500 miljoner euro stora investeringsprogram genom leveransen av de båda ropaxfartygen Finnsirius och Finncanopus i Superstar-klassen. Det är fartyg som rederiet satt i trafik mellan Kapellskär, Långnäs och Nådendal och som har en imponerande lastkapacitet på strax över fem kilometer rullande last.
Finns som e-tidning
Bilagan Ships of the Year 2023 är på 77 sidor och finns att läsa gratis i Sjöfartstidningens app där man som prenumerant även kan läsa Sjöfartstidningen som e-tidning. Det går även att läsa bilagan via denna direktlänk.