Upphandling. En dom i förvaltningsrätten gav Styrsöbolaget rätt i sin överklagan av Västtrafiks upphandling av trafiken i Göteborgs södra skärgård, vilken vanns av norska Torghatten i höstas. Under onsdagen fattade Västtrafik beslut att upphandlingen nu ska göras om.
Arkiv
-
-
Utredning. Statens Haverikommission är nu färdiga med sin utredning av grundstötningen av Styrsöbolagets färja Vipan utanför Saltholmen i november 2023. Brister i förarmiljön gjorde att befälhavaren tappade uppmärksamheten framåt.
-
Upphandling. I våras stod det klart att Torghatten vann Västtrafiks upphandling av trafiken från Strömstad till Kosteröarna istället för Koster Marin som haft trafiken sedan 1980-talet. Koster Marin överklagade, men nu har förvaltningsrätten avslagit överprövningen.
-
Fartygspresentation. Efter många turer har nu Styrsöbolagets Älvsnabben 5 som trafikerar i Göteborgs innerhamn blivit konverterad till eldrift. I somras skrev fartyget ett nytt stycke skärgårdshistoria.
-
Upphandling. Det blir inte Styrsöbolaget som kör trafiken i Göteborgs södra skärgård från december 2027, utan Torghatten. Det står klart under tisdagen. Torghatten kommer att köra trafiken med åtta fartyg.
-
Nybygge. Det Göteborgsbaserade skärgårdsrederiet Styrsöbolaget har beställt en ny helelektrisk färja för trafiken på älven i Göteborg. Beräknad leverans är under 2026.
-
Kollektivtrafik. Styrsöbolaget, som är en del av Transdev Sverige, har av Västtrafik tilldelats färjetrafiken över Göta älv. Avtalet sträcker sig från december 2025 och 15 år framåt. Samtidigt ska samtliga sex färjor bli elektrifierade.