Fartygspresentation. Thunbolagen har bestämt sig för att storsatsa på Vänersjöfarten. Lidan är först ut av sex beställda torrlastare i Lidköpingsrederiets nya Lake VänernMax-serie.
Arkiv
-
-
Orderboken. Antalet beställda fartyg från rederier med svenska ägarintressen ökar. Under 2024 beställdes 37 nybyggen, vilket gör att den svenska orderboken just nu innehåller 72 beställda fartyg. Här är hela listan.
-
Omställning. LNG fortsätter vara det dominerande valet för fartyg med alternativa bränslen och stod för 23 av de 27 nybeställningar som lades i november. Detta enligt färska siffror från DNV.
-
Beställning. Terntank berättade under tisdagen att man har lagt en order på 1+1 av nästa generations kemikalie- och produkttankfartyg. Leveransen kommer att ske under första kvartalet 2027.
-
Nybyggen. Beställningarna på nybyggen fortsätter att trilla in för Uddevallabaserade FKAB Marine Design. Stolt Tankers har lagt en order på 6 + 6 kemikalietankfartyg på 38.000 dwt baserat på bolagets design.
-
Nybyggen. Sveriges äldsta fortfarande verksamma rederi beställer två nybyggen. Det handlar om Ahlmark Lines, som har beställt två torrlastfartyg från Royal Bodewes i Nederländerna.
-
Fartygsfest. Färjor, tankfartyg, arbetsbåtar och forskningsfartyg. Under förra året levererades över 20 nybyggda fartyg med koppling till svensk sjöfart. Sjöfartstidningen har sammanställt allt om dem i den 128-sidiga bilagan Ships of the Year 2021.
-
Orderläget. Svenska rederier och rederier med svenska delägare har nybyggen i order för tiotals miljarder kronor.